Matteüs 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 MarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 10

Bijbel Matteüs 10:1 1 Hij riep de twaalf leerlingen en gaf hun het gezag om onreine geesten uit te werpen en om alle pijnen en ziekten te genezen.
Bijbel Matteüs 10:2 2 Dit waren nu de namen van de twaalf gezanten: De eerste van hen was Šemʿún die Kiʾfā werd genoemd, en zijn broer, ʾAndreās, Yaʿqúb zoon van Zabday en zijn broer Yúḥanān,
Bijbel Matteüs 10:3 3 Fílíppos, Bartúlmay, Tāwma, Mattay de belastinginner, Yaʿqúb zoon van Ḥalfay en Labí die Taday werd genoemd,
Bijbel Matteüs 10:4 4 Šemʿún de Zeloot en Yihúdā Skaryúṭā, die hem zou verraden.
Bijbel Matteüs 10:5 5 Yešúʿ zond deze twaalf gezanten en gebood hun en zei: "Ga niet op de weg van de heidenen en ga de steden van de Šāmrānen niet binnen.
Bijbel Matteüs 10:6 6 Maar ga vooral naar de verloren schapen van het huis van Isrāʾyel.
Bijbel Matteüs 10:7 7 Terwijl jullie gaan, verkondig en zeg dat het koninkrijk van de hemel is genaderd.
Bijbel Matteüs 10:8 8 Genees de zieken, reinig de melaatsen, werp demonen uit. Jullie hebben gratis ontvangen, geef gratis.
Grieks volgt met 'wek de doden op'.
Bijbel Matteüs 10:9 9 Voorzie niet in goud, zilver of koper in jullie beurzen,
Bijbel Matteüs 10:10 10 geen tas voor onderweg, of twee onderkleden, schoenen of een staf, want de werker is zijn voedsel waard.
Bijbel Matteüs 10:11 11 Welke stad of [welk] dorp jullie ook binnengaan, onderzoek wie er het waard is. Blijf daar tot jullie weggaan.
Bijbel Matteüs 10:12 12 Wanneer jullie een huis binnengaan, vraag de vrede voor het huis[gezin].
Bijbel Matteüs 10:13 13 Als dat huis[gezin] het waard is, zal jullie vrede over haar komen, maar als het dat niet waard is, zal jullie vrede tot jullie terugkeren.
Bijbel Matteüs 10:14 14 Als iemand jullie niet ontvangt, of jullie woorden niet gehoorzaamt, verlaat dat huis of dat dorp en schud het stof van jullie voeten.
Lucas 7:44
Bijbel Matteüs 10:15 15 Ik zeg jullie met zekerheid, dat het voor het land van Sadúm en ʿAmúrā op de oordeelsdag rustiger zal zijn dan voor die stad.
Bijbel Matteüs 10:16 16 Zie, ik zend jullie als schapen tussen de wolven! Wees daarom zo wijs als slangen en zo onschuldig als duiven.
Bijbel Matteüs 10:17 17 Pas op voor mensen, want zij zullen jullie aan het gerechtsgebouw uitleveren en jullie tuchtigen in hun synagogen.
Bijbel Matteüs 10:18 18 Jullie zullen om mij worden voorgeleid tot gouverneurs en koningen, tot getuigenis voor hen en voor de volken.
Handelingen 12:1; 26:1
Matteüs 6:7.
Bijbel Matteüs 10:19 19 Wanneer ze jullie echter arresteren, wees dan niet van tevoren bezorgd over wat jullie zullen spreken. Want het zal jullie gegeven worden wat jullie op dat moment moeten zeggen.
Bijbel Matteüs 10:20 20 Want niet jullie zijn degenen die spreken, maar de Geest van jullie Vader spreekt door jullie.
Bijbel Matteüs 10:21 21 Want broer zal broer tot de dood uitleveren en vader zal tegen zijn zoon opstaan en kinderen tegen hun ouders en hen laten doden.
Bijbel Matteüs 10:22 22 En jullie zullen om mijn naam door alle mensen gehaat worden, maar wie volhardt tot het einde, zal leven.
Bijbel Matteüs 10:23 23 Wanneer men jullie in deze stad vervolgt, vluchten jullie naar een andere. Want ik zeg jullie met zekerheid dat jullie niet alle steden van het huis van Isrāʾyel zullen voltooien, totdat de Mensenzoon komt.
Bijbel Matteüs 10:24 24 Er is geen leerling die groter is dan zijn rabbi of een bediende groter dan zijn heer.
Bijbel Matteüs 10:25 25 Het is voor de leerling voldoende, te zijn als zijn rabbi en voor de bediende als zijn heer. Als men de huismeester Bʿelzbúb noemt, hoeveel te meer dan zijn familie?
Bijbel Matteüs 10:26 26 Vrees hen daarom niet, want er is niets bedekt, wat niet zal worden geopenbaard en [niets] verborgen, wat niet bekend zal worden.
Bijbel Matteüs 10:27 27 Wat ik jullie zeg in de duisternis, zeg dat in het licht en wat jullie horen in jullie oren, verkondig dat van de daken.
Bijbel Matteüs 10:28 28 En vrees niet degenen die het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden. Vrees degene die zowel de ziel als het lichaam zal vernietigen in de hel.
Bijbel Matteüs 10:29 29 Worden niet twee mussen verkocht voor een asar? Niet een van hen zal op de grond vallen zonder jullie Vader.
Bijbel Matteüs 10:30 30 Maar van jullie zijn zelfs de haren van jullie hoofd geheel geteld.
Bijbel Matteüs 10:31 31 Vrees daarom niet. Want jullie zijn meer waard dan vele mussen.
Bijbel Matteüs 10:32 32 Wie mij daarom belijdt tegenover mensen, zal ik ook belijden tegenover mijn Vader, die in de hemel is.
Bijbel Matteüs 10:33 33 Maar wie mij ontkent tegenover de mensen, zal ik ook ontkennen tegenover mijn Vader, die in de hemel is.
Bijbel Matteüs 10:34 34 Denk niet dat ik ben gekomen om rust op aarde te brengen. Ik kwam niet om rust te brengen maar een zwaard.
of 'vrede'.
Bijbel Matteüs 10:35 35 Want ik ben gekomen om een man tegen zijn vader te verdelen en dochter tegen haar moeder en schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Bijbel Matteüs 10:36 36 Iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.
Micha 7:6.
Bijbel Matteüs 10:37 37 Wie zijn vader of moeder meer liefheeft dan mij, is mij niet waard, en wie zijn zoon of dochter meer liefheeft dan mij, is mij niet waard.
Bijbel Matteüs 10:38 38 En wie zijn kruis niet opneemt en mij volgt, is mij niet waardig.
Bijbel Matteüs 10:39 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen maar wie zijn leven om mij verliest, zal het vinden.
Bijbel Matteüs 10:40 40 Wie jullie ontvangt, ontvangt mij. Wie mij ontvangt, ontvangt degene die mij heeft gezonden.
Bijbel Matteüs 10:41 41 Wie een profeet ontvangt in naam van een profeet, zal de beloning van een profeet ontvangen, en wie een rechtvaardige ontvangt in naam van een rechtvaardige zal de beloning van een rechtvaardige ontvangen.
Bijbel Matteüs 10:42 42 Al wie een beker koud water te drinken geeft aan een van deze kleinen, slechts in naam van een leerling, ik zeg jullie met zekerheid dat hij zijn beloning niet zal verliezen."

Bijgewerkt: dinsdag 30 mei 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.