Matteüs 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 MarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 12

Bijbel Matteüs 12:1 1 In die tijd liep Yešúʿ op de sabbat tussen de korenvelden. Toen de leerlingen honger kregen, gingen ze aren plukken en eten.
Bijbel Matteüs 12:2 2 Toen de Afgescheidenen dit zagen, zeiden ze tegen hem: "Zie, uw leerlingen doen iets wat niet is toegestaan te doen op de sabbat!"
Bijbel Matteüs 12:3 3 Maar hij zei tegen hen: "Hebt u niet gelezen, wat Dawid, en degenen met hem, deden toen ze honger hadden?
Bijbel Matteüs 12:4 4 Hoe hij het huis van God binnenging en hij de broden van de tafel van de HEER at, wat voor hem en voor de zijnen niet was toegestaan te eten alleen voor de priesters?
Bijbel Matteüs 12:5 5 Of hebt u niet gelezen in de Thora dat de priesters die in de tempel de sabbat schenden foutloos zijn?
Bijbel Matteüs 12:6 6 Maar ik zeg u dat hier iemand is die groter dan de tempel is.
Bijbel Matteüs 12:7 7 Als u had geweten wat dit betekent: 'Mededogen wil ik en geen offer', dan had u degenen die foutloos zijn niet veroordeeld,
Hosea 6:6.
Bijbel Matteüs 12:8 8 want de Heer van de sabbat is de Mensenzoon."
Bijbel Matteüs 12:9 9 Toen Yešúʿ van daar was vertrokken, kwam hij in hun synagoge.
Bijbel Matteüs 12:10 10 Er was daar een man die een verdorde hand had. Zodat ze hem konden beschuldigen, vroegen ze hem en ze zeiden: "Is het toegestaan om op de sabbat te genezen?"
Bijbel Matteüs 12:11 11 Daarop zei hij tegen hen: "Is er iemand onder u die een schaap heeft, die als het op de sabbat in een put valt, het niet zou pakken en eruit tillen?
Bijbel Matteüs 12:12 12 Hoeveel meer is een mens waard dan een schaap? Daarom is het toegestaan op de sabbat te doen wat goed is."
Bijbel Matteüs 12:13 13 Toen zei hij tegen de man: "Strek uw hand uit!" En hij strekte zijn hand uit en het werd hersteld, zoals de naaste [hand].
Bijbel Matteüs 12:14 14 En de Afgescheidenen gingen weg en beraadslaagden over hem, hoe ze hem konden kwijtraken.
Bijbel Matteüs 12:15 15 Maar Yešúʿ kwam het te weten en trok zich van daar terug. En vele menigten volgden hem en hij genas hen allen.
Bijbel Matteüs 12:16 16 En hij verbood hen om hem te openbaren,
Bijbel Matteüs 12:17 17 zodat vervuld zou worden wat door de profeet ʾEšʿayā was gesproken die zei:
Bijbel Matteüs 12:18 18 "Zie, mijn bediende in wie ik vreugde vind, mijn geliefde naar wie mijn ziel heeft verlangd! Ik zal mijn geest in hem leggen en hij zal de volken het oordeel verkondigen.
Jesaja 42:1-4.
Bijbel Matteüs 12:19 19 Hij zal niet redetwisten of luid roepen,
niemand zal zijn stem op het plein horen.
Bijbel Matteüs 12:20 20 Een gekneusd riet zal hij niet breken,
een flakkerende lamp zal hij niet uitdoven,
tot hij het recht zal laten zegevieren,
MT heeft 'walmend' POT heeft 'flakkerende'.
Bijbel Matteüs 12:21 21 en in zijn naam zullen de volken hoop vinden."
LXX volgt met 'Hij zal niet falen of ontmoedigd raken tot hij recht heeft gezet op aarde en de eilanden zullen wachten op zijn wet'.
Bijbel Matteüs 12:22 22 Toen werd een bezetene, die stom en blind was, bij hem gebracht en hij genas hem zodat [hij die] stom en blind was, kon spreken en zien.
Bijbel Matteüs 12:23 23 En de hele menigte was verbaasd en zei: "Is dit niet de zoon van Dawid?"
Bijbel Matteüs 12:24 24 Maar de Afgescheidenen hoorden het en zeiden: "Niet deze [man] werpt demonen uit maar Bʿelzbúb, het hoofd van de demonen."
Bijbel Matteüs 12:25 25 Maar Yešúʿ kende hun gedachten en zei tegen hen: "Elk koninkrijk dat tegen zichzelf is verdeeld, zal verwoest raken. Elk huis en elke stad die tegen zichzelf is verdeeld zal niet standhouden.
Bijbel Matteüs 12:26 26 En als Sāṭānā Sāṭānā uitwerpt is hij tegen zichzelf verdeeld! Hoe zal zijn koninkrijk dan standhouden?
'ziel' (napsha).
Bijbel Matteüs 12:27 27 En als ik door Bʿelzbúb demonen uitwerp, door wie werpen uw zonen dan uit? Daarom zullen zij rechters over u zijn.
Bijbel Matteüs 12:28 28 Maar als ik demonen door de Geest van God uitwerp, dan is het koninkrijk van God tot u genaderd!
Bijbel Matteüs 12:29 29 Of kan iemand het huis van een sterke [man] binnengaan en zijn goederen plunderen tenzij hij eerst de sterke [man] zou binden? Daarna zal hij diens huis plunderen.
Grieks heeft 'grijpen'.
Bijbel Matteüs 12:30 30 Wie niet met mij is, is tegen mij en wie niet met mij verzamelt, verstrooit in werkelijkheid.
Bijbel Matteüs 12:31 31 Daarom zeg ik u dat alle zonden en laster de mensen vergeven zullen worden. Maar laster tegen de Geest zal de mensen niet worden vergeven.
Bijbel Matteüs 12:32 32 Al wie een woord tegen de Mensenzoon spreekt, het zal hem worden vergeven. Maar al wie tegen de Heilige Geest spreekt, het zal hem niet worden vergeven, niet in deze wereld of in de komende wereld.
2 Petrus 2:5.
Bijbel Matteüs 12:33 33 Ofwel de boom is goed en haar vruchten goed, of de boom is slecht en haar vruchten slecht. Want een boom wordt aan haar vruchten gekend.
Bijbel Matteüs 12:34 34 Geboorte van adders! Hoe kunt u goede dingen spreken, terwijl u slecht bent? Want waar het hart van overloopt, daarmee spreekt de mond.
of 'spreken de lippen'.
Bijbel Matteüs 12:35 35 Een goede man brengt uit zijn goede voorraad goede [dingen] voort, maar een slechte man brengt uit zijn slechte voorraad slechte [dingen] voort.
Bijbel Matteüs 12:36 36 Maar ik zeg u dat over elk zinloos woord dat mensen zeggen, ze zich zullen verantwoorden op de oordeelsdag.
Bijbel Matteüs 12:37 37 Want door uw woorden zult u worden gerechtvaardigd en door uw woorden zult u worden veroordeeld."
Bijbel Matteüs 12:38 38 Toen antwoordden hem enkele schriftgeleerden en Afgescheidenen en zeiden: "Leraar! We willen een teken van u zien."
Bijbel Matteüs 12:39 39 Maar hij antwoordde en zei tegen hen: "Een slechte en overspelige generatie vraagt een teken. Het zal haar niet gegeven worden behalve het teken van de profeet Yawnān.
Bijbel Matteüs 12:40 40 Want zoals Yawnān drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.
Matteüs 16:21; Marcus 8:31.
Bijbel Matteüs 12:41 41 De mannen van Nínwā zullen in het oordeel met deze generatie opstaan en haar veroordelen omdat ze berouw hadden na de verkondiging van Yawnān. Zie, iemand groter dan Yawnān is hier!
Bijbel Matteüs 12:42 42 De koningin van het Zuiden zal met deze generatie in het oordeel opstaan en [zij] zal haar veroordelen, want ze kwam van de overzijden van het land om de wijsheid van Šlémún te horen. Zie, iemand groter dan Šlémún is hier!
Bijbel Matteüs 12:43 43 Wanneer een onreine geest van een mens uitgaat, gaat hij rond in waterloze plaatsen, om rust te zoeken, maar vindt het niet.
Bijbel Matteüs 12:44 44 Daarna zegt hij: 'Ik zal naar mijn huis terugkeren, waar ik van ben uitgegaan'. Hij komt en vindt het leeg, aangeveegd en versierd.
Bijbel Matteüs 12:45 45 Dan gaat hij en neemt hij met zich [mee] nog zeven andere geesten, slechter dan hij. Ze gaan daar naar binnen en wonen er, en het wordt op het laatst slechter dan eerst. Zo zal het ook met deze slechte generatie zijn."
Bijbel Matteüs 12:46 46 Terwijl hij met de menigten sprak, zie, zijn moeder en zijn broers stonden buiten en probeerden hem te spreken.
Bijbel Matteüs 12:47 47 Toen zei iemand tegen hem: "Zie, uw moeder en uw broers staan buiten en ze proberen u te spreken!"
Bijbel Matteüs 12:48 48 Maar hij antwoordde en zei tegen diegene die hem aansprak: "Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?"
Bijbel Matteüs 12:49 49 En hij strekte zijn hand uit naar zijn leerlingen en zei: "Zie, mijn moeder, zie, mijn broers!
Bijbel Matteüs 12:50 50 Iedereen die de wil van mijn Vader in de hemel doet, is mijn broer, mijn zuster en mijn moeder."

Bijgewerkt: woensdag 1 november 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.