Matteüs 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 MarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 13

Bijbel Matteüs 13:1 1 Op die dag was Yešúʿ uit het huis gegaan en zat hij bij de kant van het meer.
Bijbel Matteüs 13:2 2 Er verzamelden zich grote menigten bij hem, dus ging hij in een boot zitten, terwijl de hele menigte aan de kust van het meer stond.
Bijbel Matteüs 13:3 3 En hij sprak vaak in gelijkenissen met hen en zei: "Zie, een zaaier ging erop uit om te zaaien.
Bijbel Matteüs 13:4 4 Terwijl hij zaaide, viel [een deel] langs de kant van de weg en kwam er een vogel die het at.
Bijbel Matteüs 13:5 5 Een ander [deel] viel op een rots, waar niet veel aarde was en het sproot onmiddellijk uit, omdat er geen diepte van aarde was.
Bijbel Matteüs 13:6 6 Toen de zon echter scheen, verbrandde het, en omdat het geen wortel had, verdorde het.
Bijbel Matteüs 13:7 7 En iets viel op een doornige plaats. De doornen kwamen op en verstikten het.
Bijbel Matteüs 13:8 8 Het andere viel op goede aarde en gaf vruchten. Een deel honderd-, een deel zestig -of dertigvoudig.
Bijbel Matteüs 13:9 9 Laat wie oren heeft om te horen, horen!"
Bijbel Matteüs 13:10 10 En de leerlingen kwamen bij hem en zeiden tegen hem: "Waarom spreekt u met hen in gelijkenissen?"
Bijbel Matteüs 13:11 11 Hij antwoordde en zei tegen hen: "Omdat aan jullie is gegeven het mysterie van het koninkrijk van de hemel te kennen, maar niet aan hen.
of 'teken', of 'sacrament'.
Bijbel Matteüs 13:12 12 Want aan wie heeft, zal gegeven worden en het zal voor hem toenemen. Maar van wie niet heeft, zal wat hij heeft, genomen worden.
Bijbel Matteüs 13:13 13 Hierom spreek ik in gelijkenissen met hen, omdat 'Wie zien, zien niet en wie horen, horen of begrijpen niet'.
Jesaja 6:10.
Bijbel Matteüs 13:14 14 En door hen wordt de profetie van ʾEšʿayā voltooid die zei: 'Horende zult u horen maar niet begrijpen en ziende zult u zien maar niet weten.
Bijbel Matteüs 13:15 15 Want het hart van dit volk is verhard en met hun oren hebben zij moeilijk gehoord, hun ogen gesloten, zodat ze niet: zullen zien met hun ogen, horen met hun oren, en begrijpen met hun hart en terugkeren zodat ik hen genees'.
Bijbel Matteüs 13:16 16 Maar gelukkig zijn jullie ogen die zien en jullie oren die horen.
Bijbel Matteüs 13:17 17 Want ik zeg jullie met zekerheid dat vele profeten en rechtvaardigen wilden zien wat jullie zien, maar ze hebben het niet gezien, en horen wat jullie horen, maar ze hebben het niet gehoord.
Bijbel Matteüs 13:18 18 Hoor dan de gelijkenis van het zaad:
Grieks heeft 'zaaier'.
Bijbel Matteüs 13:19 19 Als iemand het woord van het koninkrijk hoort maar niet begrijpt, dan komt het kwaad dat het zaad grijpt, dat in zijn hart is gezaaid. Dit is wat langs de weg was gezaaid.
Bijbel Matteüs 13:20 20 Wat echter op een rots is gezaaid, is hij die het woord hoort en het onmiddellijk met vreugde aanvaardt,
Bijbel Matteüs 13:21 21 maar geen wortel in zich heeft, maar voor korte duur. Wanneer er verdrukking of vervolging komt om het woord, struikelt hij snel.
Idioom 'zoon van het uur'.
Bijbel Matteüs 13:22 22 Wat echter tussen doornen is gezaaid, is hij die het woord hoort, maar door de belangen van de wereld en de misleidende rijkdom, verstikt het woord en blijkt het vruchteloos.
Bijbel Matteüs 13:23 23 Wat echter op de goede aarde was gezaaid, is hij die mijn woord hoort, begrijpt, vrucht opbrengt en draagt, soms honderd -of zestig -of anders dertigvoudig."
Bijbel Matteüs 13:24 24 Hij vertelde hun een andere gelijkenis en zei: "Het koninkrijk van de hemel lijkt op een mens die goed zaad op zijn veld had gezaaid.
Bijbel Matteüs 13:25 25 Toen de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide onkruid tussen de tarwe en ging weg.
of 'dolik'.
Bijbel Matteüs 13:26 26 Toen de halm uitsproot en vrucht zette, verscheen ook het onkruid.
Bijbel Matteüs 13:27 27 De bedienden van de huismeester naderden en zeiden tegen hem: 'Onze heer! Hebt u niet goed zaad gezaaid op uw veld? Vanwaar komt het onkruid?'
Bijbel Matteüs 13:28 28 Hij zei tegen hen: 'Dat heeft een vijand gedaan'. De bedienden zeiden tegen hem: 'Wilt u dan dat we gaan om het te verzamelen?'
Bijbel Matteüs 13:29 29 Maar hij zei tegen hen: 'Nee, anders zouden jullie bij het verzamelen van het onkruid ook de tarwe ontwortelen.
Bijbel Matteüs 13:30 30 Laat beide samen opgroeien tot de oogst en in de oogsttijd zal ik tegen de oogsters zeggen: verzamel eerst het onkruid en bind het in bundels om het te verbranden, maar vergader de tarwe in mijn schuur'!
Bijbel Matteüs 13:31 31 Hij vertelde hun een andere gelijkenis en zei: "Het koninkrijk van de hemel lijkt op een mosterdzaadje dat door iemand werd genomen en op zijn veld werd gezaaid.
Bijbel Matteüs 13:32 32 Het is kleiner dan alle zaden maar als het opgroeit, wordt het groter dan alle planten en wordt het een boom en komen de vogels van de hemel die in zijn takken nestelen."
Bijbel Matteüs 13:33 33 Hij vertelde hun nog een gelijkenis: "Het koninkrijk van de hemel is als zuurdesem dat door een vrouw werd genomen en in drie sata meel werd verborgen totdat alles was gezuurd."
Bijbel Matteüs 13:34 34 Dit alles sprak Yešúʿ in gelijkenissen met de menigten en hij sprak niet zonder gelijkenis met hen,
Bijbel Matteüs 13:35 35 zodat vervuld zou worden wat gesproken was door de profeet die zei: "Ik zal mijn mond openen in gelijkenissen. Ik zal het verborgene doen ontspringen van voor de grondlegging van de wereld."
psalmen 78:2.
Bijbel Matteüs 13:36 36 Toen verliet hij de menigten en kwam thuis. Zijn leerlingen kwamen bij hem en zeiden: "Verklaar ons de gelijkenis van het onkruid op het veld."
Bijbel Matteüs 13:37 37 Hij antwoordde en zei: "Degene die goed zaad zaaide, is de Mensenzoon,
Bijbel Matteüs 13:38 38 het veld is de wereld, het goede zaad betekent de kinderen van het koninkrijk. Het onkruid betekent de kinderen van het kwaad.
Bijbel Matteüs 13:39 39 De vijand die ze gezaaid heeft, is Sāṭānā. De oogst is het einde van de wereld en de oogsters zijn de engelen.
Bijbel Matteüs 13:40 40 Zoals het onkruid verzameld en in het vuur verbrand wordt, zo zal het zijn bij het einde van de wereld.
Bijbel Matteüs 13:41 41 De Mensenzoon zal zijn engelen sturen en ze zullen alle struikelblokken en de werkers van onrecht uit zijn koninkrijk verzamelen,
Bijbel Matteüs 13:42 42 en ze zullen hen in de vuuroven werpen. Daar zullen gehuil en knarsende tanden zijn.
Bijbel Matteüs 13:43 43 Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het koninkrijk van hun Vader. Laat wie oren heeft om te horen, horen!
Bijbel Matteüs 13:44 44 Verder lijkt het koninkrijk van de hemel op een verborgen schat in een veld, die door iemand was gevonden en verborgen. In vreugde ging hij heen en verkocht alles wat hij had en hij kocht dat veld.
Bijbel Matteüs 13:45 45 En verder lijkt het koninkrijk van de hemel op een man, een handelaar die op zoek was naar goede parels.
Bijbel Matteüs 13:46 46 Toen hij één kostbare parel vond, ging hij heen en verkocht alles wat hij had om hem te kopen.
Bijbel Matteüs 13:47 47 Verder lijkt het koninkrijk van de hemel op een net dat in de zee werd geworpen en het had allerlei soorten [vis] verzameld.
Bijbel Matteüs 13:48 48 Zodra het vol was, trok men het op en sleepte het naar de zeekust en ging zitten om het uit te zoeken. Het goede deed men in vaten maar het slechte wierp men weg.
Bijbel Matteüs 13:49 49 Zo zal het zijn bij het einde van de wereld. De engelen zullen uitgaan om de slechten van de rechtvaardigen af te scheiden.
Bijbel Matteüs 13:50 50 En ze zullen hen in de vuuroven werpen. Daar zullen gehuil en knarsende tanden zijn.
Bijbel Matteüs 13:51 51 Yešúʿ zei tegen hen: "Hebben jullie al deze dingen begrepen?" Ze zeiden tegen hem: "Ja onze Heer."
Bijbel Matteüs 13:52 52 Toen zei hij tegen hen: "Daarom lijkt iedere schriftgeleerde die over het koninkrijk van de hemel is onderwezen op een huismeester die uit zijn voorraden het nieuwe en het oude tevoorschijn haalt."
2 Korintiërs 3:6
2 Korintiërs 3:14.
Bijbel Matteüs 13:53 53 Toen Yešúʿ deze gelijkenissen had beëindigd, vertrok hij vandaar.
Bijbel Matteüs 13:54 54 Toen hij in zijn eigen stad was gekomen, leerde hij hun in hun synagogen zodat ze verbaasd waren en zeiden: "Waar heeft hij die wijsheid en die krachten vandaan?
Bijbel Matteüs 13:55 55 Is dit niet de zoon van de timmerman en heet zijn moeder niet Maryam en zijn broers Yaʿqúb, Yāsi, Šemʿún en Yihúdā,
Syn heeft 'Yawsef'
Bijbel Matteüs 13:56 56 en zijn zusters, zie, zijn ze niet allen bij ons? Vanwaar heeft hij dan al deze dingen?"
Bijbel Matteüs 13:57 57 En ze namen aanstoot aan hem. Maar Yešúʿ zei tegen hen: "Geen profeet wordt geminacht behalve in zijn stad en in zijn huis."
Bijbel Matteüs 13:58 58 En hij deed daar niet veel krachtige werken vanwege hun ongeloof.

Bijgewerkt: maandag 7 augustus 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.