Matteüs 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 MarkusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 23

Bijbel Matteüs 23:1 1 Toen sprak Yešúʿ met de menigten en met zijn leerlingen,
Bijbel Matteüs 23:2 2 en zei: "De schriftgeleerden en de Afgescheidenen zitten op de troon van Muše.
andere Bijbels hebben 'zetel' of 'stoel'.
Bijbel Matteüs 23:3 3 Houd en doe alles wat ze tegen jullie zeggen om te houden en te doen, maar doe niet naar hun werken, want ze zeggen wel, maar ze doen niet.
Shem'un Tov heeft 'wat hij (ie. Muše) jullie zei'.
2 Koningen 17:34.
Bijbel Matteüs 23:4 4 Zij binden zware vrachten en leggen die op de schouders van de mensen, maar zelf willen ze die met hun vinger niet aanraken.
Bijbel Matteüs 23:5 5 Al hun werken doen ze om door de mensen gezien te worden, want ze verbreden hun gebedsriemen en verlengen de franje van hun jas.
(ܬܦܠܐ) Tefillin.
Teklata. (Hebreeuws 'tekhelet')
Bijbel Matteüs 23:6 6 Ze houden van de belangrijke plekken op feesten en van de belangrijke zetels in de synagogen,
Bijbel Matteüs 23:7 7 en van begroetingen op de markten en om door mensen rabbi genoemd te worden.
'mijn eerwaarde'.
Bijbel Matteüs 23:8 8 Maar laat je niet rabbi noemen, want één is jullie rabbi, maar jullie allen zijn broeders.
Bijbel Matteüs 23:9 9 Laat niemand zichzelf op aarde vader noemen, want één is jullie Vader, die in de hemel is.
Bijbel Matteüs 23:10 10 Laat je ook geen gids noemen, want één is jullie gids, de Mšíḥā.
of 'leider'
Bijbel Matteüs 23:11 11 Maar wie onder jullie groot is, zal onder jullie een dienaar zijn.
Bijbel Matteüs 23:12 12 Wie zichzelf verheft, zal worden vernederd en wie zichzelf vernedert, zal worden verheven.
Bijbel Matteüs 23:13 13 Wee u, schriftgeleerden, Afgescheidenen, toneelspelers! Want u verslindt de huizen van de weduwen door giften voor uw verlengde gebeden en daarom zult u een strenger oordeel ontvangen.
Grieks heeft 'schijn'.
Bijbel Matteüs 23:14 14 Wee u, schriftgeleerden, Afgescheidenen, toneelspelers! Want u sluit het koninkrijk van de hemel af voor de mensen, want zelf gaat u er niet binnen en degenen die er binnengaan, staat u niet toe er binnen te gaan.
Kennis. Lucas 11:52
Bijbel Matteüs 23:15 15 Wee u, schriftgeleerden, Afgescheidenen, toneelspelers! Want u reist over zee en land om één proseliet te maken. En wanneer hij dat is, maakt u hem dubbel [zoveel] zoon van de hel als uzelf.
Bijbel Matteüs 23:16 16 Wee u, blinde gidsen, die zeggen dat het niets is als iemand heeft gezworen bij de tempel, maar wie heeft gezworen bij het goud van de tempel, is het verschuldigd.
Bijbel Matteüs 23:17 17 Dwazen en blinden! Want wat is groter? Het goud of de tempel die het goud heeft geheiligd?
Bijbel Matteüs 23:18 18 En het is niets als iemand zou zweren bij het altaar; maar wie zweert bij de schenking die er op ligt, is het verschuldigd.
Bijbel Matteüs 23:19 19 Dwazen en blinden! Want wat is groter, de schenking of het altaar dat de schenking heiligt?
Bijbel Matteüs 23:20 20 Wie dus zweert bij het altaar, zweert daarbij en bij alles wat er op ligt.
Bijbel Matteüs 23:21 21 En wie zweert bij de tempel, zweert daarbij en bij degene die er woont.
Bijbel Matteüs 23:22 22 En wie zweert bij de hemel, zweert bij de troon van God en bij hem die er op zit.
Bijbel Matteüs 23:23 23 Wee u, schriftgeleerden en Afgescheidenen, toneelspelers! Want u geeft tienden van de munt, van de dille en de komijn. Maar u hebt het kostbare van de Wet gelaten; oordeel, mededogen en geloof. Jullie moeten deze dingen doen en verlaat ze niet.
of 'zware'. ܝܩܝܪܐ
Bijbel Matteüs 23:24 24 Blinde gidsen, die de mug uitfilteren, maar de kameel doorslikken!
Bijbel Matteüs 23:25 25 Wee u, schriftgeleerden en Afgescheidenen, toneelspelers! U reinigt de beker en de schaal van buiten, maar van binnen zijn ze vol roof en onrechtvaardigheid.
Bijbel Matteüs 23:26 26 Blinde Afgescheidenen! Reinig de beker en de schaal eerst van binnen, zodat ook de buitenkant rein is.
Bijbel Matteüs 23:27 27 Wee u, schriftgeleerden en Afgescheidenen, toneelspelers! U lijkt op witte graven die er van buiten wel mooi uitzien, maar van binnen zijn ze vol botten van doden en allerlei onreinheid.
Bijbel Matteüs 23:28 28 Zo ziet ook u er voor de mensen van buiten rechtvaardig uit, maar van binnen bent u vol onrechtvaardigheid en acceptatie van toneel.
Bijbel Matteüs 23:29 29 Wee u, schriftgeleerden en Afgescheidenen, toneelspelers! U bouwt de graven van de profeten en u versiert de grafplaatsen van de rechtvaardigen.
Bijbel Matteüs 23:30 30 En u zegt: 'Als wij in de dagen van onze vaders waren geweest, zouden wij geen deelnemers zijn geweest aan het bloed van de profeten'.
Bijbel Matteüs 23:31 31 Dus getuigt u tegen uzelf dat u kinderen bent van degenen die de profeten hebben gedood.
Bijbel Matteüs 23:32 32 Ook u voldoet aan de maat van uw vaders.
Bijbel Matteüs 23:33 33 Slangen, geboorte van adders! Hoe kunt u vluchten voor het oordeel van de hel?
Bijbel Matteüs 23:34 34 Daarom, zie! Ik zend u de profeten en de wijzen en schriftgeleerden. Sommigen van hen zult u doden en ophangen, anderen zult u tuchtigen in uw synagogen en u zult hen van stad tot stad vervolgen.
Bijbel Matteüs 23:35 35 Zo zal al het bloed van de rechtvaardigen, dat over de aarde is vergoten, over u komen. Vanaf het bloed van de rechtvaardige Hābél tot het bloed van Zkaryā, zoon van Brakyā die u hebt gedood tussen de tempel en het altaar.
Hābél tot Zkaryā, eerste en laatste boek OT.
Lucas 11:51
Bijbel Matteüs 23:36 36 Ik zeg u met zekerheid, dat al deze dingen over deze generatie zullen komen.
Bijbel Matteüs 23:37 37 ʾÚrišlem, ʾÚrišlem, dat de profeten doodt, en degenen stenigt, die naar jou worden gezonden. Hoe vaak heb ik jouw kinderen willen vergaderen zoals een kip haar kuikens onder haar vleugels vergadert, maar je hebt het niet gewild.
Bijbel Matteüs 23:38 38 Zie, je huis wordt woest aan jou achtergelaten,
Bijbel Matteüs 23:39 39 want ik zeg je dat je mij, vanaf nu, niet zult zien totdat je zegt: 'Gezegend is hij die komt in de naam van de HEER'
Matteüs 12: 39. Flavius boek 6 deel 5, 2 en 3
Psalmen 118:26

Bijgewerkt: zondag 3 december 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.