Matteüs 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 MarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 5

Bijbel Matteüs 5:1 1 Toen hij de menigten zag, ging hij een heuvel op en nadat hij ging zitten, kwamen zijn leerlingen naar hem toe.
Bijbel Matteüs 5:2 2 En hij opende zijn mond en leerde hun en zei:
Bijbel Matteüs 5:3 3 "Gelukkig de armen in geest,
want van hen is het koninkrijk van de hemel.
(עני) Mogelijk 'nederigen'.
Bijbel Matteüs 5:4 4 Gelukkig zijn wie rouwen,
want ze zullen getroost worden.
Bijbel Matteüs 5:5 5 Gelukkig zijn wie zachtaardig zijn,
want ze zullen de aarde beërven.
Bijbel Matteüs 5:6 6 Gelukkig zijn wie hongeren en dorsten naar rechtvaardigheid,
want ze zullen verzadigd worden.
Bijbel Matteüs 5:7 7 Gelukkig zijn de barmhartigen, omdat op hen barmhartigheid zal zijn.
Bijbel Matteüs 5:8 8 Gelukkig zijn wie zuiver van hart zijn,
want ze zullen God zien.
Bijbel Matteüs 5:9 9 Gelukkig zijn wie vrede maken,
want ze zullen kinderen van God worden genoemd.
Bijbel Matteüs 5:10 10 Gelukkig zijn wie worden vervolgd om rechtvaardigheid,
want van hen is het koninkrijk van de hemel.
Bijbel Matteüs 5:11 11 Gelukkig zijn jullie wanneer men jullie verwijten maakt, vervolgt en liegend allerlei kwaad aan jullie toeschrijft om mijn naam.
Bijbel Matteüs 5:12 12 Verheug je en verblijd je dan dat jullie beloning toeneemt in de hemel. Want zo vervolgden ze de profeten voor jullie.
Bijbel Matteüs 5:13 13 Jullie zijn het zout van de aarde! Maar als het zout smakeloos wordt, wat zal het zout maken? Het gaat nergens naar toe, maar het wordt naar buiten geworpen en door iemand vertrapt.
Bijbel Matteüs 5:14 14 Jullie zijn het licht van de wereld. Een stad die op een heuvel is gebouwd kan niet verborgen worden.
Bijbel Matteüs 5:15 15 Ook ontsteekt men geen lamp en zet haar dan onder een korenmaat maar op een menora, zodat het allen verlicht die in het huis zijn.
Bijbel Matteüs 5:16 16 Schijn jullie licht zo voor de mensen, dat ze jullie goede werken zien en jullie Vader prijzen, die in de hemel is.
Bijbel Matteüs 5:17 17 Denk niet dat ik ben gekomen om de Wet of de Profeten te ontbinden. Ik ben niet gekomen om te ontbinden maar om te vervullen.
Idioom voor 'opheffen'. Matteüs 18:18
Bijbel Matteüs 5:18 18 Ik zeg jullie met zekerheid dat tot hemel en aarde voorbijgaan, niet één yod of één punt van de Wet zal voorbijgaan tot alles is gebeurd.
De tiende en de kleinste letter uit het Aramese en Hebreeuwse alfabet.
'Tittel' of 'serta'. Traditie van de massora die accenten aan de tekst toevoegden.
Bijbel Matteüs 5:19 19 Al wie daarom een van de kleine geboden ontbindt en dat aan mensen leert, zal de minste in het koninkrijk van de hemel worden genoemd, maar wie deze behoudt en leert, zal de grootste worden genoemd in het koninkrijk van de hemel.
Bijbel Matteüs 5:20 20 Daarom zeg ik dat als jullie rechtvaardigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Afgescheidenen, jullie het koninkrijk van de hemel niet zullen binnengaan.
Bijbel Matteüs 5:21 21 Jullie hebben gehoord dat er tegen de eersten werd gezegd: 'U zult niet doden' en al wie zou doden, is schuldig voor het gerecht.
Exodus 20:13.
Bijbel Matteüs 5:22 22 Ik zeg jullie echter dat iemand die zonder reden getergd is over zijn broeder, geoordeeld wordt door het gerecht. Maar degene die tegen zijn broeder zegt: 'ik spuug op jou!', wordt voor de Raad beschuldigd. Maar degene die zegt: [je bent] een gek!', wordt schuldig bevonden voor de vurige hel.
of 'Sanhedrin'. Matteüs 18:17
Gihanā, 1 Koningen 11:7; Jesaja 66:24
Bijbel Matteüs 5:23 23 Als je nu je schenking op het altaar aanbiedt en je daar herinnert dat je broeder enige wrok tegen je heeft,
Bijbel Matteüs 5:24 24 laat je schenking dan daar op het altaar en ga. Herenig je eerst met je broeder en kom dan je schenking aanbieden.
Bijbel Matteüs 5:25 25 Tref snel een schikking met je tegenpartij terwijl je nog met hem onderweg bent. Anders levert de tegenpartij je over aan de rechter, de rechter aan de officier en zal je aan de gevangenis worden overgeleverd.
Bijbel Matteüs 5:26 26 Ik zeg je met zekerheid dat je van daar niet zult vertrekken, totdat je de laatste šamúnā hebt gegeven.
Bijbel Matteüs 5:27 27 Jullie hebben gehoord dat werd gezegd: Pleeg geen overspel.
Exodus 20:14.
Bijbel Matteüs 5:28 28 Maar ik zeg je dat degene die met begeerte naar een vrouw kijkt, al in zijn hart overspel met haar heeft gepleegd.
Aramees 'attetha' PS 22. Getrouwde vrouw.
Bijbel Matteüs 5:29 29 Als je rechteroog je doet struikelen, ruk het uit en gooi het van je weg! Want het is beter voor jou een lidmaat te verliezen, dan dat je hele lichaam in de hel valt.
Hyperbool.
Bijbel Matteüs 5:30 30 En als je rechterhand je doet struikelen, hak hem af en gooi hem van je weg! Want het is beter voor jou een lidmaat te verliezen, dan dat je hele lichaam in de hel valt.
Bijbel Matteüs 5:31 31 Er werd gezegd dat wie van zijn vrouw scheidt, haar een scheidingsbrief moet geven.
Deuteronomium 24:1.
Bijbel Matteüs 5:32 32 Maar ik zeg je dat degene die zich van zijn vrouw laat scheiden zonder een zaak van hoererij, haar aan overspel onderwerpt. Wie een verworpen vrouw neemt, pleegt overspel.
Bijbel Matteüs 5:33 33 Ook hebben jullie gehoord dat tegen de eersten werd gezegd: 'Lieg niet in uw eed, maar voltooi uw eed voor de HEER'.
Leviticus 19:12.
Bijbel Matteüs 5:34 34 Maar ik zeg jullie: zweer niet eindeloos; niet bij de hemel, want dat is de troon van God,
of 'zweer in het geheel niet'. PS 376. Deuteronomium 6:13; Jeremia 12:16. Openbaring 10:6; Galaten 1:20.
Bijbel Matteüs 5:35 35 niet bij de aarde, want [dat] is zijn voetbank, en ook niet bij ʾÚrišlem, want [dat] is de stad van de grote koning.
Bijbel Matteüs 5:36 36 Zweer ook niet bij je hoofd, want je kan niet één haar wit of zwart maken.
Bijbel Matteüs 5:37 37 Laat je ja-woord 'ja' zijn en je nee-woord, 'nee'. Wat daar ook bij komt, is van het kwaad.
Bijbel Matteüs 5:38 38 Jullie hebben gehoord dat werd gezegd: 'Oog om oog en tand om tand'.
Exodus 21:24.
Bijbel Matteüs 5:39 39 Maar ik zeg jullie: stel je niet op tegenover het kwaad maar keer aan wie jou op de rechterwang slaat, ook de andere toe.
Bijbel Matteüs 5:40 40 Laat wie jou voor het gerecht wil dagen om je gewaad te nemen, ook je jas hebben.
Bijbel Matteüs 5:41 41 Dwingt iemand je één mijl te gaan? Ga er dan twee met hem.
Bijbel Matteüs 5:42 42 Geef aan wie van je vraagt. Weiger niet degene die van je wil lenen.
Bijbel Matteüs 5:43 43 Jullie hebben gehoord dat werd gezegd: 'Heb uw naaste lief en haat uw vijand'.
Leviticus 19:18. Toevoeging aan Wet door de Afgescheidenen.
Bijbel Matteüs 5:44 44 Maar ik zeg jullie: heb je vijanden lief, zegen wie jou vervloekt, doe het goede voor hen die jou haten en bid voor wie jou met geweld wegvoeren en vervolgen,
Bijbel Matteüs 5:45 45 zodat jullie kinderen worden van jullie Vader die in de hemel is, die zijn zon doet verschijnen voor de goeden en de slechten en zijn regen doet afdalen over de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen.
Bijbel Matteüs 5:46 46 Want als je degenen die jou liefhebben liefhebt, wat voor beloning heb je dan? Zie, doen niet zelfs de belastinginners hetzelfde?
Bijbel Matteüs 5:47 47 En als je alleen je broeders vrede wenst, wat doe je dan meer dan anderen? Zie, doen zelfs de belastinginners niet hetzelfde?
Bijbel Matteüs 5:48 48 Wees daarom volmaakt zoals jullie Vader in de hemel volmaakt is.

Bijgewerkt: zaterdag 10 juni 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.