MatteüsMarkusLucas 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 JohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 13

Bijbel Lucas 13:1 1 In die tijd kwamen enkele mensen die hem vertelden over de Galileërs van wie Pilatos hun bloed had vermengd met hun offers.
Bijbel Lucas 13:2 2 En Yešúʿ antwoordde en zei tegen hen: "Beschouwt u die Galileërs, grotere zondaars dan andere Galileërs, omdat dit met hen was gebeurd?
of 'alle'
Bijbel Lucas 13:3 3 Nee, zeg ik u, dat het u allen, behalve als u zich omkeert, zo zult vergaan.
Het jaar 70 n. Chr.
Bijbel Lucas 13:4 4 Of die achttien op wie de toren van Šílúḥā was gevallen die hen doodde; beschouwt u hen grotere zondaars, dan andere mensen die in ʾÚrišlem wonen?
Bijbel Lucas 13:5 5 Nee, maar ik zeg, dat als u zich niet omkeert, het u allen ook zo zal vergaan."
Bijbel Lucas 13:6 6 En hij vertelde deze gelijkenis: "Iemand had een vijgenboom in zijn tuin geplant. Hij kwam er vruchten aan zoeken maar vond niets.
Bijbel Lucas 13:7 7 Dus zei hij tegen de teler: 'Zie! Drie jaar lang heb ik vruchten aan deze vijgenboom gezocht, maar ik heb niets gevonden. Hak hem om. Waarom zou de grond stilliggen?'
Bijbel Lucas 13:8 8 De teler zei tegen hem: 'Mijnheer, spaar hem ook dit jaar terwijl ik hem bewerk en bemest.
Bijbel Lucas 13:9 9 Misschien zal het vruchten dragen en anders kunt u het volgend jaar kappen'.
Bijbel Lucas 13:10 10 Terwijl Yešúʿ nu leerde op de sabbat in één van de synagogen,
Bijbel Lucas 13:11 11 was daar een vrouw die achttien jaar ziek was. Ze was gebogen en kon zich absoluut niet uitstrekken.
Bijbel Lucas 13:12 12 Toen Yešúʿ haar zag, riep hij haar en zei tegen haar: "Vrouw, u bent van uw ziekte verlost."
Bijbel Lucas 13:13 13 En hij legde zijn hand op haar en onmiddellijk ging ze rechtop staan en eerde God.
Bijbel Lucas 13:14 14 Maar de overste van de synagoge antwoordde, omdat hij woedend was dat Yešúʿ tijdens de sabbat had genezen! En hij zei tegen de menigte: "Er zijn zes dagen waarop men moet werken. Kom dan om te worden genezen, maar niet op de dag van de sabbat!"
Bijbel Lucas 13:15 15 Maar Yešúʿ antwoordde en zei tegen hem: "Toneelspeler! Maakt niet elk van u op de sabbat zijn os of zijn ezel los van de stal om die te laten drinken?
Bijbel Lucas 13:16 16 Maar deze vrouw, een dochter van ʾAbrāhām, zie, die achttien jaar was gebonden door de aanklager! Moest zij niet verlost worden van deze gevangenschap op de dag van de sabbat?"
Bijbel Lucas 13:17 17 Toen hij deze dingen had gezegd schaamden allen zich die hem hadden tegengestaan en alle mensen waren verheugd over de wonderen die door zijn hand waren gebeurd.
Bijbel Lucas 13:18 18 En Yešúʿ zei: "Waar lijkt het koninkrijk van God op, en waarmee zal ik het vergelijken?
Bijbel Lucas 13:19 19 Het is als een mosterdzaadje dat door iemand werd genomen die het in zijn tuin wierp. Het groeide op en werd een grote boom en de vogels van de hemel nestelden in zijn takken."
Bijbel Lucas 13:20 20 En verder zei Yešúʿ: "Waarmee zal ik het koninkrijk van God vergelijken?
Bijbel Lucas 13:21 21 Het is als zuurdesem dat door een vrouw werd genomen en in drie sata meel werd verborgen totdat alles was gezuurd."
Bijbel Lucas 13:22 22 En hij reisde, leerde in de dorpen en steden terwijl hij naar ʾÚrišlem ging.
Bijbel Lucas 13:23 23 Iemand vroeg hem of er weinig gered zouden worden. En Yešúʿ antwoordde en zei tegen hen:
Bijbel Lucas 13:24 24 "Streef ernaar om door de nauwe deur te gaan want ik zeg u dat velen zullen proberen maar niet kunnen binnengaan.
of 'poort'.
Bijbel Lucas 13:25 25 Vanaf het uur dat de huismeester opstaat en de deur afsluit, zullen ze buiten staan en op de deur kloppen en beginnen te zeggen: 'Onze Heer, onze heer, doe ons open!' Maar hij zal antwoorden en zeggen: 'Ik zeg u dat ik niet weet vanwaar u bent'
Bijbel Lucas 13:26 26 En u zult zeggen: 'We hebben tegenover u gegeten en gedronken terwijl u op straat hebt geleerd'.
Bijbel Lucas 13:27 27 Maar hij zal u zeggen: 'Ik weet niet vanwaar u bent: ga weg van mij, werkers van de leugen!'
Bijbel Lucas 13:28 28 Er zullen gehuil en knarsende tanden zijn wanneer u ʾAbrāhām, ʾÍsḥāq en Yaʿqúb en alle profeten in het koninkrijk van God ziet, maar u zult naar buiten worden uitgeworpen.
Bijbel Lucas 13:29 29 En men zal uit het oosten, uit het westen, uit het zuiden en het noorden komen en aanliggen in het koninkrijk van God.
Bijbel Lucas 13:30 30 Zie! Er zijn laatsten, die eerst zullen zijn, en er zijn eersten, die laatst zullen zijn."
Bijbel Lucas 13:31 31 Op die dag, kwamen mannen van de Afgescheidenen die hem zeiden: "Ga weg, vertrek van hier omdat Herodes u wil doden!"
Bijbel Lucas 13:32 32 Yešúʿ zei tegen hen: "Ga en vertel die vos: zie, ik zal demonen uitwerpen en vandaag en morgen genezingen doen en op de derde dag zal ik klaar zijn!
Bijbel Lucas 13:33 33 Toch moet ik vandaag en morgen werken en zal op een andere dag gaan omdat een profeet niet buiten ʾÚrišlem zal omkomen.
Bijbel Lucas 13:34 34 ʾÚrišlem, ʾÚrišlem, dat de profeten doodt, en degenen stenigt, die naar jou worden gezonden. Hoe vaak heb ik jouw kinderen willen vergaderen zoals een kip haar kuikens onder haar vleugels vergadert, maar je hebt het niet gewild.
Bijbel Lucas 13:35 35 Zie, je huis wordt woest aan jou achtergelaten, want ik zeg je, dat je mij niet zult zien totdat je zegt: 'Gezegend is hij die komt in de naam van de HEER'.
Micha 5:3
Leviticus 26:40
Ar. בריך הו דאתא בשׁמה דמריא

Bijgewerkt: maandag 19 juni 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.