MatteüsMarcusLucas 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 JohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 20

Bijbel Lucas 20:1 1 Op één van de dagen, toen hij het volk leerde in de tempel en verkondigde, stonden de overpriesters en de schriftgeleerden met de oudsten tegen hem op.
Bijbel Lucas 20:2 2 En ze zeiden tegen hem: "Zeg ons, uit welk gezag doet u deze [dingen], en wie is hij, die u dit gezag heeft gegeven?"
Bijbel Lucas 20:3 3 Yešúʿ antwoordde en zei tegen hen: "Ook ik zal u een ding vragen en u zult mij antwoorden.
Bijbel Lucas 20:4 4 De doop van Yúḥanān, was die van de hemel of van mensen?"
Bijbel Lucas 20:5 5 Maar ze overlegden onderling en zeiden: "Als we zeggen: van de hemel dan zal hij zeggen: 'Waarom hebt u hem dan niet geloofd?',
Bijbel Lucas 20:6 6 Maar als we zeggen: van mensen dan zal heel het volk ons stenigen, want zij zijn overtuigd dat Yúḥanān een profeet is."
Bijbel Lucas 20:7 7 Ze zeiden tegen hem: "We weten niet vanwaar het was."
Bijbel Lucas 20:8 8 Yešúʿ zei tegen hen: "En ik zeg u niet uit welk gezag ik deze dingen doe."
Bijbel Lucas 20:9 9 En hij begon het volk deze gelijkenis te vertellen: "Een man plantte een wijngaard, en verhuurde hem aan telers en bleef voor een lange tijd weg.
Bijbel Lucas 20:10 10 En in het seizoen zond hij zijn bediende naar de telers, zodat ze hem van de vruchten van de wijngaard zouden geven, maar de telers sloegen hem en zonden hem met lege handen weg.
Bijbel Lucas 20:11 11 Toen zond hij een andere bediende. Maar ook hem sloegen en mishandelden ze en ze zonden hem met lege handen weg.
Bijbel Lucas 20:12 12 Daarop zond hij een derde, maar ze verwondden ook hem en wierpen hem uit.
Bijbel Lucas 20:13 13 De wijngaardenier zei: 'Wat moet ik doen? Ik zal mijn geliefde zoon sturen. Nu zullen ze hem zien en hem vrezen!'
Bijbel Lucas 20:14 14 Toen ze hem zagen, overlegden de telers met elkaar en ze zeiden: 'Dit is de erfgenaam. Kom, laten we hem doden, dan is de erfenis van ons!'
Bijbel Lucas 20:15 15 Dus wierpen ze hem buiten de wijngaard en ze doodden hem. Wat zal de wijngaardenier daarom met hen doen?
Bijbel Lucas 20:16 16 Hij zal komen om zich van die telers te ontdoen en de wijngaard aan anderen geven." Toen ze het hoorden, zeiden ze: "Dat kan niet!"
Bijbel Lucas 20:17 17 Maar hij keek hen aan en zei: "En wat is dit wat is geschreven? 'De steen die de bouwers hebben verworpen, is de hoofdhoeksteen geworden.
Psalmen 118:22
Bijbel Lucas 20:18 18 Al wie over deze steen valt, zal gebroken worden en al op wie het valt, zal geplet worden'.
Bijbel Lucas 20:19 19 De overpriesters echter, en de schriftgeleerden, probeerden op datzelfde uur de handen aan hem te slaan, maar ze vreesden het volk, want ze wisten dat hij deze gelijkenis over hen had gesproken.
Bijbel Lucas 20:20 20 Dus zonden ze rechtvaardig lijkende spionnen, om hem op een woord te vangen en hem aan de rechter over te leveren en aan het gezag van de gouverneur.
Bijbel Lucas 20:21 21 En ze vroegen hem en zeiden: "Leraar, we weten dat u recht spreekt en leert. U accepteert geen toneel, maar u leert de weg van God in waarheid.
Bijbel Lucas 20:22 22 Is het ons toegestaan om hoofdgeld aan de keizer te geven of niet?"
Grieks heeft 'foros' wat belasting in natura is.
Bijbel Lucas 20:23 23 Maar hij begreep hun sluwheid en zei: "Waarom beproeft u mij?
Bijbel Lucas 20:24 24 Toon me een denarie. Van wie is de afbeelding daarop en het opschrift?" Ze zeiden: "Van de keizer."
Bijbel Lucas 20:25 25 Yešúʿ zei tegen hen: "Geef daarom wat van de keizer is aan de keizer en wat van God is aan God."
Bijbel Lucas 20:26 26 En ze konden hem niet tegenover het volk op een woord vangen. Ze waren verbaasd over zijn antwoord en ze zwegen.
Bijbel Lucas 20:27 27 Toen kwamen er mensen van de Zadokieten, die zeggen dat er geen opstanding is, en ze vroegen hem,
Bijbel Lucas 20:28 28 en zeiden hem: "Leraar, Muše heeft ons geschreven, dat als een man zijn broer sterft en diens vrouw heeft geen zonen, [dat] zijn broer diens vrouw neemt, en nageslacht voor zijn broer doet opstaan.
Genesis 38:8
Bijbel Lucas 20:29 29 Er waren nu zeven broers, de eerste nam een vrouw maar stierf zonder zoon.
Bijbel Lucas 20:30 30 De tweede nam zijn vrouw maar stierf zonder zoon.
Bijbel Lucas 20:31 31 De derde nam haar ook, en zo stierven alle zeven van hen, terwijl ze geen zonen hadden nagelaten.
Bijbel Lucas 20:32 32 Uiteindelijk stierf ook de vrouw.
Bijbel Lucas 20:33 33 Van wie van hen zal ze in de opstanding dan de vrouw zijn? Want alle zeven hadden haar genomen."
Bijbel Lucas 20:34 34 Yešúʿ zei tegen hen: "In deze wereld nemen zonen vrouwen en worden vrouwen aan mannen gegeven.
Bijbel Lucas 20:35 35 Maar wie die wereld en de opstanding uit het verblijf van de doden waard zijn, nemen geen vrouwen en ook zijn vrouwen niet van mannen.
Bijbel Lucas 20:36 36 Ook kunnen ze niet meer sterven, want ze zijn als de engelen en ze zijn kinderen van God omdat ze kinderen van de opstanding zijn geworden.
Bijbel Lucas 20:37 37 Dat de doden opstaan, toonde ook Muše. Want hij gedacht de doornstruik toen hij zei: 'De HEER, de God van ʾAbrāhām en de God van ʾÍsḥāq, en de God van Yaʿqúb'.
Bijbel Lucas 20:38 38 Want hij is niet de God van de doden maar van de levenden, want allen zijn levend voor hem."
Bijbel Lucas 20:39 39 En sommige schriftgeleerden antwoordden en zeiden hem: "Leraar, u hebt goed gesproken!"
Bijbel Lucas 20:40 40 Men durfde hem over niets meer iets te vragen.
Bijbel Lucas 20:41 41 En hij zei tegen hen: "Hoe zeggen de schriftgeleerden over de Mšíḥā dat hij de Zoon van Dawid is?
Bijbel Lucas 20:42 42 Want Dawid zei in de Schriftplaats van Psalmen: 'De HEER zei tegen mijn Heer: Zit rechts van mij,
Bijbel Lucas 20:43 43 tot ik uw vijanden onder uw voeten plaats'.
Bijbel Lucas 20:44 44 Als Dawid hem daarom mijn Heer noemt, hoe is hij zijn zoon?"
Bijbel Lucas 20:45 45 Terwijl alle mensen luisterden, zei hij tegen zijn leerlingen:
Bijbel Lucas 20:46 46 "Pas op voor de schriftgeleerden die in lange gewaden willen lopen en de begroetingen op de straten, en de belangrijkste zetels in synagogen en de belangrijke plekken op feesten liefhebben.
Bijbel Lucas 20:47 47 Degenen die de huizen van weduwen verslinden door giften voor hun verlengde gebeden, zullen een strenger oordeel ontvangen."
Matteüs 23:13

Bijgewerkt: woensdag 18 oktober 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.