MatteüsMarkus 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 LucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 1

Bijbel Markus 1:1 1 Het begin van het goede nieuws van Yešúʿ Mšíḥā, de Zoon van God.
evangelie
Bijbel Markus 1:2 2 Zoals is geschreven in de profeet ʾEšʿayā: "Zie, ik zend mijn boodschapper voor uw persoon uit, om uw weg voor te bereiden!
Jesaja 40:3; 57;14; Maleachi 3:1.
Bijbel Markus 1:3 3 De stem van een roepende in de wildernis: 'Bereid de weg van de HEER en egaliseer zijn pad'!
Bijbel Markus 1:4 4 Yúḥanān was in de wildernis en doopte en verkondigde de doop van berouw tot vergeving van zonden.
Bijbel Markus 1:5 5 En allen uit het district van Yihúd en alle inwoners van ʾÚrišlem gingen naar hem uit en hij doopte hen in de Yúrdnān, terwijl ze hun zonden beleden.
Bijbel Markus 1:6 6 Deze Yúḥanān was echter gekleed met kleding van kamelenhaar en hij had een lederen riem om zijn middel gebonden. Zijn voedsel was sprinkhanen en wilde honing.
Bijbel Markus 1:7 7 En hij verkondigde en zei: "Zie, na mij komt iemand die machtiger is dan ik. Ik ben het niet waard te buigen om de riemen van zijn sandalen los te maken!
Bijbel Markus 1:8 8 Ik doop jullie in water, maar hij zal jullie dopen in de Heilige Geest."
Bijbel Markus 1:9 9 En het was in die dagen dat Yešúʿ uit Nāṣrat van Glílā kwam en door Yúḥanān in de Yúrdnān werd gedoopt.
Bijbel Markus 1:10 10 Onmiddellijk, toen hij uit het water opstond, zag hij de hemel splitsen en de Geest als een duif op hem afdalen.
Bijbel Markus 1:11 11 Er was een stem van de hemel: "Jij bent mijn geliefde Zoon in wie ik vreugde vind."
Bijbel Markus 1:12 12 En de Geest voerde hem onmiddellijk naar de wildernis.
Bijbel Markus 1:13 13 En hij was daar veertig dagen in de wildernis geweest toen hij door Sāṭānā werd beproefd. En hij was bij de [wilde] dieren en engelen hadden hem bediend.
Bijbel Markus 1:14 14 Nadat Yúḥanān was gearresteerd ging Yešúʿ naar Glílā om de boodschap van het koninkrijk te verkondigen.
Lucas 3:19
Bijbel Markus 1:15 15 En hij zei: "De tijd is voltooid. Het koninkrijk van God is gekomen. Heb berouw en geloof de boodschap!"
Bijbel Markus 1:16 16 Toen hij langs het meer van Glílā liep, zag hij Šemʿún en diens broer ʾAndreās netten in het meer werpen, want ze waren vissers.
Bijbel Markus 1:17 17 En Yešúʿ zei tegen hen: "Kom, volg mij en ik zal jullie vissers van mensen maken!"
Bijbel Markus 1:18 18 Onmiddellijk verlieten ze hun netten en volgden hem.
Bijbel Markus 1:19 19 Toen hij even doorliep, zag hij Yaʿqúb de zoon van Zabday en Yúḥanān diens broer. Ook zij waren in een boot en ze bereidden hun netten voor.
Andere vertalingen hebben 'herstelden'.
Bijbel Markus 1:20 20 Toen hij hen had geroepen lieten ze onmiddellijk hun vader Zabday met de huurkracht in de boot achter en ze volgden hem.
Bijbel Markus 1:21 21 Onmiddellijk, nadat ze Kfar-Naḥum waren binnengegaan, leerde Yešúʿ op de sabbatten in hun synagogen.
Bijbel Markus 1:22 22 En men was verbaasd over zijn leer, want hij leerde hun zoals [iemand] met gezag en niet zoals hun schriftgeleerden.
Bijbel Markus 1:23 23 Er was in hun synagoge een man in wie een onreine geest was en hij riep luid,
Bijbel Markus 1:24 24 en zei: "Wat hebben we met elkaar te maken, Yešúʿ de Nāṣreen? Bent u gekomen om ons te vernietigen? Ik weet wie u bent, u bent de heilige van God!"
Bijbel Markus 1:25 25 En Yešúʿ berispte hem en zei: "Houd uw mond en ga van hem uit!"
Bijbel Markus 1:26 26 En de onreine geest wierp hem neer, riep met een luide stem en ging van hem uit.
Bijbel Markus 1:27 27 En allen waren verbijsterd en vroegen elkaar en zeiden: "Wat is dit, en wat is deze nieuwe leer? Want hij gebiedt de onreine geesten zelfs met gezag, en zij gehoorzamen hem."
Bijbel Markus 1:28 28 Onmiddellijk ging zijn reputatie uit in heel het gebied van Glílā.
Bijbel Markus 1:29 29 En ze verlieten de synagoge en kwamen in het huis van Šemʿún en ʾAndreās, met Yaʿqúb en Yúḥanān.
Bijbel Markus 1:30 30 De schoonmoeder van Šemʿún lag ziek met koorts en ze vertelden hem over haar.
Bijbel Markus 1:31 31 En hij naderde haar, en nam haar bij de hand en liet haar opstaan. Onmiddellijk verliet de koorts haar en ze bediende hen.
Bijbel Markus 1:32 32 In de avond bij zonsondergang bracht men hem alle ernstig zieken en bezetenen.
Bijbel Markus 1:33 33 En de hele stad had zich bij de deur verzameld.
Bijbel Markus 1:34 34 En hij genas velen die ernstig te maken hadden met verschillende ziekten, en hij wierp vele demonen uit. Hij stond de demonen niet toe te spreken omdat ze hem kenden.
Bijbel Markus 1:35 35 Zeer vroeg in de morgen stond hij op en ging naar een plaats in de wildernis om daar te bidden.
Bijbel Markus 1:36 36 En Šemʿún en degenen die met hem waren, zochten hem.
Bijbel Markus 1:37 37 Toen ze hem hadden gevonden zeiden ze hem: "Alle mensen zoeken u!"
Bijbel Markus 1:38 38 Hij zei tegen hen: "Ga naar de nabijgelegen dorpen en steden want daar zal ik ook verkondigen, want daarom ben ik gekomen."
Bijbel Markus 1:39 39 En hij verkondigde in al hun synagogen en in heel Glílā en hij wierp demonen uit.
Bijbel Markus 1:40 40 Een melaatse kwam bij hem en viel op zijn knieën en verzocht en hem zei: "Als u het wilt, kunt u mij reinigen!"
Bijbel Markus 1:41 41 En Yešúʿ had medelijden met hem. Toen strekte hij zijn hand uit, raakte hem aan en zei hij: "Ik wil het, word gereinigd!"
Bijbel Markus 1:42 42 Op dat uur vertrok zijn lepra en werd hij gereinigd.
Bijbel Markus 1:43 43 En hij berispte hem en deed hem voortgaan,
Bijbel Markus 1:44 44 en zei tegen hem: "Zie, waarom zegt u het iemand? Ga echter, en toon uzelf aan de priesters en bied de schenking aan, voor uw reiniging zoals Muše heeft geboden, tot getuigenis voor hen."
Bijbel Markus 1:45 45 Nadat hij echter was weggegaan ging hij het nog meer verkondigen en het woord verspreiden zodat Yešúʿ niet openlijk de stad kon binnengaan maar buiten in een gebied in de wildernis verbleef. Men kwam echter vanuit alle plaatsen naar hem toe.

Bijgewerkt: maandag 17 april 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.