MatteüsMarcus 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 LucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 10

Bijbel Marcus 10:1 1 En hij stond op en kwam bij de grens van Yihúd, aan de overkant van de Yúrdnān. En vele menigten kwamen daar bij hem en hij leerde hun zoals hij gewend was.
Bijbel Marcus 10:2 2 De Afgescheidenen waren bij hem gekomen om hem te beproeven en ze vroegen hem of het een man is toegestaan om van zijn vrouw te scheiden.
Bijbel Marcus 10:3 3 En hij zei tegen hen: "Wat heeft Muše u geboden?"
Bijbel Marcus 10:4 4 En ze zeiden: "Muše heeft ons toegestaan een scheidingsbrief te schrijven en haar weg te sturen."
Bijbel Marcus 10:5 5 Yešúʿ antwoordde en zei tegen hen: "Vanwege de hardheid van uw hart heeft hij u dit gebod geschreven.
Bijbel Marcus 10:6 6 Maar vanaf het begin heeft God hen mannelijk en vrouwelijk gemaakt:
Grieks volgt met: 'van de schepping'.
Bijbel Marcus 10:7 7 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten.
Genesis 2:24
Bijbel Marcus 10:8 8 En die twee zullen één vlees zijn, zij zijn dus niet twee, maar één vlees.
Bijbel Marcus 10:9 9 Wat God daarom heeft verenigd, zal een mens niet scheiden."
Bijbel Marcus 10:10 10 Thuis vroegen zijn leerlingen hem opnieuw hierover.
Bijbel Marcus 10:11 11 En hij zei tegen hen: "Wie van zijn vrouw scheidt en een ander neemt, pleegt overspel.
Bijbel Marcus 10:12 12 En als een vrouw haar echtgenoot verlaat en van iemand anders wordt, pleegt ze overspel."
Bijbel Marcus 10:13 13 En men bracht hem kinderen, zodat hij hen zou aanraken. Maar zijn leerlingen berispten degenen die hen hadden gebracht.
Bijbel Marcus 10:14 14 Toen Yešúʿ dat zag was hij ontstemd, en zei hij tegen hen: "Laat de kinderen bij me komen en verbied het ze niet want voor wie zoals zij zijn is het koninkrijk van God.
Bijbel Marcus 10:15 15 Ik zeg jullie met zekerheid, dat wie het koninkrijk van God niet als een kind aanvaardt, het niet zal binnengaan."
Bijbel Marcus 10:16 16 En hij nam ze in zijn armen en legde hun zijn handen op en zegende hen.
Bijbel Marcus 10:17 17 Terwijl hij onderweg was, rende iemand en viel op zijn knieën en vroeg hem en zei: "Goede leraar, wat moet ik doen om het eeuwige leven te behalen?"
Bijbel Marcus 10:18 18 Yešúʿ zei tegen hem: "Waarom noemt u mij goed? Want, niemand is goed, behalve één, God.
Bijbel Marcus 10:19 19 De geboden kent u: u zult geen overspel plegen, niet stelen, niet doden, geen vals getuigenis afleggen en niet bedriegen. Eer uw vader en uw moeder.
Bijbel Marcus 10:20 20 En hij antwoordde en zei tegen hem: "Leraar, al deze dingen heb ik vanaf mijn jeugd gehouden!"
Bijbel Marcus 10:21 21 Yešúʿ keek met liefde naar hem en zei: "Eén ding ontbreekt u: verkoop alles wat u hebt en geef het aan de armen en u zult een voorraad in de hemel hebben. Neem uw kruis op, kom en volg mij!"
Bijbel Marcus 10:22 22 Door dat woord raakte hij bedrukt en hij vertrok bedroefd omdat hij veel bezittingen had.
Bijbel Marcus 10:23 23 Yešúʿ keek naar zijn leerlingen en zei tegen hen: "Hoe moeilijk is het voor wie bezittingen hebben om het koninkrijk van God binnen te gaan!"
Bijbel Marcus 10:24 24 De leerlingen waren echter verbaasd over deze woorden. Daarom antwoordde Yešúʿ opnieuw en zei tegen hen: "Mijn zonen, hoe moeilijk is het voor wie op hun bezittingen vertrouwen om het koninkrijk van God binnen te gaan.
Bijbel Marcus 10:25 25 Het is eenvoudiger voor een kabel om het oog van een naald binnen te gaan, dan voor een rijke het koninkrijk van God binnen te gaan."
Of kameel. Volgens BarBahlul idioom voor een kabel (500:19)ܚܒܠܐ ܥܒܝܐ ܕܐܣܪܝܢ ܒܗ ܣܦܝ̄ܢܬܐ.
Bijbel Marcus 10:26 26 En ze waren nog meer verbaasd en zeiden tegen elkaar: "Wie kan er gered worden?"
Bijbel Marcus 10:27 27 En Yešúʿ keek naar hen en zei tegen hen: "Bij mensen kan dit niet, maar [wel] bij God want bij God kan alles!"
Bijbel Marcus 10:28 28 En Kiʾfā zei: "Zie, we hebben alles achtergelaten en zijn bij u gebleven!"
Bijbel Marcus 10:29 29 Yešúʿ antwoordde en zei: "Ik zeg jullie met zekerheid, dat niemand huizen, broers, zusters, vader of moeder of vrouw, kinderen of velden heeft verlaten om mij en mijn boodschap,
Bijbel Marcus 10:30 30 en niet door vervolging honderdvoudig zal ontvangen, nu in deze tijd huizen, broers, zusters, moeders, kinderen en velden en in de komende wereld, eeuwig leven.
Bijbel Marcus 10:31 31 Vele eersten, zullen laatst zijn, en de laatsten, zullen eerst zijn."
Bijbel Marcus 10:32 32 Terwijl ze opgingen over de weg naar ʾÚrišlem, ging Yešúʿ hen voor. Zij waren verbaasd en liepen achter hem aan omdat ze vrees hadden. Dus nam hij zijn twaalf en ging hun vertellen wat er met hem moest gebeuren:
Bijbel Marcus 10:33 33 "Zie, we zullen naar ʾÚrišlem opgaan en de Mensenzoon zal aan de overpriesters en de schriftgeleerden worden uitgeleverd. Ze zullen hem tot de dood veroordelen en hem aan de volken uitleveren.
Bijbel Marcus 10:34 34 Ze zullen hem uitlachen en tuchtigen en in zijn gezicht spuwen, en hem doden. Maar op de derde dag zal hij opstaan."
Bijbel Marcus 10:35 35 En Yaʿqúb en Yúḥanān, de zonen van Zabday, kwamen bij hem en zeiden tegen hem: "Leraar, we willen dat, wat we ook vragen, u [dat] voor ons doet!"
Bijbel Marcus 10:36 36 Hij zei tegen hen: "Wat willen jullie dat ik voor jullie doe?"
Bijbel Marcus 10:37 37 Ze zeiden tegen hem: "Geef ons dat één rechts van u zal zitten, en één links van u, in uw glorie."
Bijbel Marcus 10:38 38 Maar hij zei tegen hen: "Jullie weten niet wat jullie vragen. Kunnen jullie de beker drinken die ik drink, en gedoopt worden met de doop waarmee ik gedoopt zal worden?"
Bijbel Marcus 10:39 39 Ze zeiden tegen hem: "Dat kunnen we." Yešúʿ zei tegen hen: "De beker die ik drink, zullen jullie drinken en met de doop waarmee ik word gedoopt, zullen jullie worden gedoopt.
Bijbel Marcus 10:40 40 Maar dat jullie rechts en links van mij mogen zitten, is niet aan mij om te geven, maar voor wie het is bereid."
Bijbel Marcus 10:41 41 Toen de tien het hadden gehoord, begonnen ze tegen Yaʿqúb en Yúḥanān mopperen.
Bijbel Marcus 10:42 42 En Yešúʿ riep hen en zei tegen hen: "Jullie weten dat degenen die worden beschouwd als de hoofden van de volken, hun heren zijn. Hun groten hebben het gezag over hen.
Bijbel Marcus 10:43 43 Maar zo zal het niet zijn onder jullie, maar laat wie onder jullie groot wil zijn, jullie tot dienaar zijn.
Bijbel Marcus 10:44 44 Laat wie van jullie de eerste wil zijn, een bediende zijn van iedereen.
Bijbel Marcus 10:45 45 Want ook de Mensenzoon is niet gekomen om bediend te worden, maar om te dienen en zichzelf te geven als een verlossing voor velen."
Bijbel Marcus 10:46 46 En ze kwamen bij ʿÍríḥú. Toen Yešúʿ en zijn leerlingen en een grote menigte uit ʿÍríḥú waren vertrokken, zat Ṭímay, zoon van Ṭímay, een blinde man, langs de kant van de weg te bedelen.
Bijbel Marcus 10:47 47 Toen hij hoorde dat het Yešúʿ de Nāṣreen was, begon hij te roepen en zei: "Zoon van Dawid, heb medelijden met mij!"
Bijbel Marcus 10:48 48 Maar velen maanden hem te zwijgen, dus ging hij nog meer uitroepen: "Zoon van Dawid, heb medelijden met mij!"
Bijbel Marcus 10:49 49 En Yešúʿ stond [stil] en gebood dat ze hem zouden roepen. En ze riepen de blinde man en zeiden hem: "Schep moed en sta op! Hij heeft u geroepen."
Bijbel Marcus 10:50 50 En de blinde man wierp zijn mantel af, stond op en ging naar Yešúʿ toe.
Bijbel Marcus 10:51 51 Yešúʿ zei tegen hem: "Wat wilt u dat ik voor u doe?" En de blinde man zei tegen hem: "Rabbi, dat ik zal zien!"
Grieks heeft 'rabboeni'.
Bijbel Marcus 10:52 52 En Yešúʿ zei tegen hem: "Zie, uw geloof heeft u gered!" Onmiddellijk zag hij, en ging op weg.

Bijgewerkt: vrijdag 26 mei 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.