MatteüsMarcus 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 LucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 11

Bijbel Marcus 11:1 1 Nadat hij bij ʾÚrišlem, richting Bét-Fage en Bét-ʿAnyā, vlak bij de Olijfberg was gekomen, zond hij twee van zijn leerlingen,
Bijbel Marcus 11:2 2 en hij zei tegen hen: "Ga naar het dorp dat tegenover ons is, en wanneer jullie er binnengaan, vinden jullie onmiddellijk een vastgebonden veulen, dat door niemand bereden is. Maak het los en breng het.
Bijbel Marcus 11:3 3 En als iemand tegen jullie zegt: 'Waarom doet u dit?' zeg hem: Onze Heer heeft het nodig. En hij zal het onmiddellijk naar hier sturen.
Bijbel Marcus 11:4 4 Ze gingen en vonden het veulen, dat bij de poort buiten op het plein was vastgebonden. Toen ze het losmaakten,
Bijbel Marcus 11:5 5 zei iemand van degenen die daar stonden tegen hen: "Waarom maakt u het veulen los?"
Bijbel Marcus 11:6 6 Ze spraken met hem zoals Yešúʿ had geboden, dus stond men het toe.
Bijbel Marcus 11:7 7 Ze brachten het veulen naar Yešúʿ en wierpen hun mantels erop, en Yešúʿ reed erop.
Bijbel Marcus 11:8 8 En velen spreidden hun kleding uit over de weg, terwijl anderen takken van de bomen braken en ze over de weg spreidden.
Bijbel Marcus 11:9 9 En degenen die zich voor en achter hem bevonden riepen uit en zeiden: "Red toch! Gezegend is hij die komt in de naam van de HEER!
Bijbel Marcus 11:10 10 Gezegend is het koninkrijk dat van onze vader Dawid komt. Red toch, in de hoogten!
ʾÚšaʿnaʾ b'amrame.
Bijbel Marcus 11:11 11 Yešúʿ ging de tempel van ʾÚrišlem binnen en zag alles. Toen het echter avond werd, ging hij met de twaalf naar buiten, naar Bét-Anyā.
Bijbel Marcus 11:12 12 De volgende dag, toen hij uit Bét-Anyā vertrok, kreeg hij honger.
Bijbel Marcus 11:13 13 En hij zag van ver een vijgenboom met bladeren en ging ernaartoe om te zien of hij er iets aan kon vinden. Toen hij aankwam, vond hij er niets aan, behalve bladeren, want het was nog niet de tijd voor vijgen.
Bijbel Marcus 11:14 14 En hij zei ertegen: "Vanaf nu en voor altijd; niemand zal vrucht van jou eten." En zijn leerlingen hoorden het en ze kwamen in ʾÚrišlem.
Bijbel Marcus 11:15 15 En Yešúʿ ging de tempel van God binnen en begon degenen die in de tempel kochten en verkochten, uit te werpen. En hij keerde de tafels van de geldwisselaars om, en de stoelen van degenen die duiven verkochten.
Exodus 32:19
Bijbel Marcus 11:16 16 En hij liet niemand goederen door de tempel dragen.
Bijbel Marcus 11:17 17 Hij leerde hun en zei: "Staat er niet geschreven dat mijn huis een gebedshuis genoemd zal worden voor alle natiën? Maar u hebt het een rovershol gemaakt!"
Bijbel Marcus 11:18 18 Toen de overpriesters en de schriftgeleerden het hadden gehoord, onderzochten ze hoe ze hem zouden opruimen, omdat ze hem vreesden en omdat alle mensen met verbijstering waren geslagen over zijn leer.
Bijbel Marcus 11:19 19 Toen het avond was geworden verlieten ze de stad.
Bijbel Marcus 11:20 20 In de morgen, terwijl ze onderweg waren, zagen ze dat de vijgenboom vanaf de wortels was verdord.
Bijbel Marcus 11:21 21 Šemʿún herinnerde het zich en zei tegen hem: "Rabbi, kijk, die vijgenboom die u hebt vervloekt, is verdord!"
Bijbel Marcus 11:22 22 En Yešúʿ antwoordde en zei tegen hem: "Laat het geloof van God in je zijn!
Bijbel Marcus 11:23 23 Want ik zeg jullie met zekerheid, dat wie tegen deze berg zegt: hef je op en val in de zee! en onverdeeld is van hart, en hij gelooft wat hij zegt, dan zal hij datgene hebben wat hij zei.
Bijbel Marcus 11:24 24 Daarom zeg ik jullie, dat alles waarvoor jullie bidden en wat jullie vragen; geloof dat jullie ontvangen, en jullie zullen het hebben.
Bijbel Marcus 11:25 25 Wanneer jullie opstaan om te bidden, vergeef dan wat jullie tegen iemand hebben, zodat ook jullie Vader die in de hemel is, jullie fouten vergeeft.
Bijbel Marcus 11:26 26 Maar als jullie niet vergeven, zal ook jullie Vader in de hemel jullie fouten niet vergeven."
Bijbel Marcus 11:27 27 En ze kwamen opnieuw in ʾÚrišlem. Terwijl hij in de tempel liep, kwamen de overpriesters, schriftgeleerden en de oudsten bij hem.
Bijbel Marcus 11:28 28 En ze zeiden tegen hem: "Uit welk gezag doet u deze [dingen], en wie heeft u dit gezag gegeven dat u deze dingen doet?"
Bijbel Marcus 11:29 29 En Yešúʿ zei tegen hen: "Ik zal u ook een ding vragen, en u zult het mij zeggen. Dan zeg ik u uit welk gezag ik deze [dingen] doe.
Bijbel Marcus 11:30 30 Vanwaar was de doop van Yúḥanān? Van de hemel of van mensen? Zeg het mij."
Bijbel Marcus 11:31 31 En ze overlegden onderling en zeiden: "Als we hem zeggen dat [het] van de hemel was, zal hij ons zeggen: Waarom hebt u hem dan niet geloofd?
Bijbel Marcus 11:32 32 Maar als we zeggen: van mensen dan is er vrees voor het volk." Want zij allen hielden Yúḥanān voor een ware profeet.
Bijbel Marcus 11:33 33 Dus antwoordden ze en zeiden tegen Yešúʿ: "We weten het niet." Hij zei tegen hen: "Ook ik zeg u niet uit welk gezag ik deze [dingen] doe."

Bijgewerkt: zaterdag 1 juli 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.