MatteüsMarcus 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 LucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 14

Bijbel Marcus 14:1 1 Over twee dagen zou echter het Peṣḥā van ongezuurde broden zijn. Omdat de overpriesters en schriftgeleerden onderzochten hoe ze hem door list zouden arresteren en doden,
Bijbel Marcus 14:2 2 zeiden ze: "Niet tijdens de viering, anders zou er een rel onder het volk ontstaan!"
Bijbel Marcus 14:3 3 Terwijl hij in Bét-Anyā was, in het huis van Šemʿún de melaatse, waar hij aanlag, kwam een vrouw met een flacon parfum, de beste en zeer kostbare nardus. Ze opende het, en schonk het uit over het hoofd van Yešúʿ.
Matteus 26:6
Bijbel Marcus 14:4 4 Er waren enkele leerlingen ontstemd in zichzelf en ze zeiden: "Waarom is de verspilling van deze parfum?
Bijbel Marcus 14:5 5 Want het had verkocht kunnen worden voor meer dan driehonderd denarie om het aan de armen te geven!" En ze waren verontwaardigd op haar.
Bijbel Marcus 14:6 6 Maar Yešúʿ zei: "Laat haar. Waarom kwetsen jullie haar? Zij heeft een goed werk voor mij gedaan.
Bijbel Marcus 14:7 7 Want de armen hebben jullie altijd bij je, en wanneer jullie willen, kunnen jullie het goede voor hen doen, maar ik ben niet altijd bij jullie.
Bijbel Marcus 14:8 8 Met dat wat ze had, heeft ze dit van tevoren gedaan voor de parfumering van mijn lichaam voor de begrafenis.
Bijbel Marcus 14:9 9 Ik zeg jullie met zekerheid dat waar mijn boodschap ook wordt verkondigd in deze hele wereld, dit wat ze heeft gedaan verteld zal worden tot haar herdenking."
Bijbel Marcus 14:10 10 Maar Yihúdā Skaryúṭā, één van de twaalf, ging naar de overpriesters om Yešúʿ aan hen uit te leveren.
Bijbel Marcus 14:11 11 Toen ze het hoorden, waren ze verheugd en beloofden hem zilver te geven, terwijl hij een gelegenheid zou zoeken om hem te verraden.
Bijbel Marcus 14:12 12 Op de eerste dag van de ongezuurde broden, waarop de Joden het Peṣḥā offeren, zeiden zijn leerlingen tegen hem: "Waar wilt u dat we gaan om het Peṣḥā voor te bereiden om het te eten?"
Bijbel Marcus 14:13 13 En hij zond twee van zijn leerlingen en zei tegen hen: "Ga naar de stad, en zie, jullie zullen iemand ontmoeten die een vat water draagt. Volg hem.
Bijbel Marcus 14:14 14 Zeg [daar] waar hij naar binnen gaat tegen de huismeester: 'Onze rabbi zegt: Waar is de ontvangstruimte waar ik met mijn leerlingen het Peṣḥā kan eten?
Bijbel Marcus 14:15 15 Zie, hij zal jullie een grote bovenkamer laten zien, ingericht en klaar. Bereid het ons daar voor."
Bijbel Marcus 14:16 16 Zijn leerlingen gingen voort, en kwamen in de stad en vonden het zoals hij hun had gezegd en bereidden het Peṣḥā voor.
Bijbel Marcus 14:17 17 Toen het avond werd, kwam hij met zijn twaalf.
Bijbel Marcus 14:18 18 Terwijl ze aanlagen en aten zei Yešúʿ: "Ik zeg jullie met zekerheid, dat één van jullie die met mij eet, mij zal verraden."
Bijbel Marcus 14:19 19 Maar omdat ze ontzet waren zeiden ze één voor één tegen hem: "Ben ik het?"
Bijbel Marcus 14:20 20 Hij zei tegen hen: [Het is] één van de twaalf die met mij in de schaal doopt.
Bijbel Marcus 14:21 21 De Mensenzoon zal gaan zoals over hem is geschreven, maar wee de man door wie de Mensenzoon is verraden. Het zou beter voor hem zijn geweest als hij niet was geboren."
Henoch 38:2
Bijbel Marcus 14:22 22 Terwijl ze aten, nam Yešúʿ een brood, zegende [het] en brak [het] en gaf [het] hun en zei tegen hen: "Neem, dit is mijn lichaam."
Bijbel Marcus 14:23 23 En hij nam een beker, dankte en zegende [het] en gaf het hun, en allen dronken ervan.
Bijbel Marcus 14:24 24 En hij zei tegen hen: "Dit is mijn bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen wordt vergoten.
Bijbel Marcus 14:25 25 Ik zeg jullie met zekerheid, dat ik niet meer van de vrucht van de wijnstok zal drinken tot de dag waarop ik het opnieuw zal drinken in het koninkrijk van God."
Bijbel Marcus 14:26 26 Ze zongen lofzangen en gingen voort naar de Olijfberg.
Bijbel Marcus 14:27 27 En Yešúʿ zei tegen hen: "Vannacht zullen jullie allen over mij struikelen, want er staat geschreven: Ik zal de herder slaan, en zijn schapen zullen worden verstrooid.
Zacharia 13:7
Bijbel Marcus 14:28 28 Maar wanneer ik opgestaan zal zijn, zal ik jullie voorgaan in Glílā."
Bijbel Marcus 14:29 29 Kiʾfā zei tegen hem: "Al zullen allen struikelen, maar ik niet!"
Bijbel Marcus 14:30 30 Yešúʿ zei tegen hem: "Ik zeg je met zekerheid dat je vandaag, deze nacht, voordat de haan twee keer kraait, zul je mij drie keer ontkennen."
Bijbel Marcus 14:31 31 Maar hij ging nog meer zeggen: "Als ik met u moest sterven, zal ik u niet ontkennen, mijn Heer!" Zoals hij spraken allen ook.
Bijbel Marcus 14:32 32 Ze kwamen bij een plaats genaamd Gedsiman, en hij zei tegen zijn leerlingen: "Zit hier, terwijl ik bid."
Bijbel Marcus 14:33 33 En hij nam Kiʾfā, Yaʿqúb en Yúḥanān met zich mee, en hij begon bedrukt en bedroefd te worden.
Bijbel Marcus 14:34 34 En hij zei tegen hen: "Mijn ziel is bedroefd tot de dood. Blijf hier en waak."
Bijbel Marcus 14:35 35 En hij ging wat verderop, en viel ter aarde en bad, dat als kon, dat het uur aan hem zou voorbijgaan.
Bijbel Marcus 14:36 36 En hij zei: "Vader, mijn Vader, u kunt alles! Laat deze beker aan mij voorbijgaan, maar niet mijn wil maar die van u."
Bijbel Marcus 14:37 37 En hij kwam en vond hen slapende. Hij zei daarom tegen Kiʾfā: "Šemʿún, slaap je? Kun je niet één uur waken?
Bijbel Marcus 14:38 38 Waak en bid dat je de beproeving niet zult binnengaan. De geest is bereidwillig, maar het lichaam is zwak."
Bijbel Marcus 14:39 39 En hij vertrok opnieuw, bad en sprak dat woord.
Bijbel Marcus 14:40 40 En hij keerde opnieuw terug, en kwam en vond hij hen slapende, omdat hun ogen zwaar waren. Ze wisten hem echter niets te zeggen.
Bijbel Marcus 14:41 41 En hij kwam een derde keer en zei tegen hen: "Slaap en rust nu, het einde is bereikt en het uur is gekomen. Zie, de Mensenzoon wordt uitgeleverd aan de handen van zondaars!
Bijbel Marcus 14:42 42 Sta op en laten we gaan, zie, degene die mij verraadt nadert!"
Bijbel Marcus 14:43 43 Terwijl hij nog sprak, kwamen Yihúdā Skaryúṭā, één van de twaalf, en vele mensen van de overpriesters, schriftgeleerden en de oudsten met zwaarden en stokken.
Bijbel Marcus 14:44 44 En de verrader had hun een teken gegeven en gezegd: "Het is degene die ik zal kussen. Houd hem voorzichtig aan en voer hem weg."
Bijbel Marcus 14:45 45 Onmiddellijk naderde hij en zei tegen hem: "Rabbi, rabbi!" en kuste hem.
Bijbel Marcus 14:46 46 En ze sloegen de handen aan hem en arresteerden hem.
Bijbel Marcus 14:47 47 Eén van hen die daar stond, trok een dolk en viel de bediende van de hogepriester aan, en nam diens oor af.
Bijbel Marcus 14:48 48 Maar Yešúʿ antwoordde en zei tegen hen: "Als tegen een rover bent u tegen mij uitgetrokken met dolken en stokken om mij te arresteren?
Bijbel Marcus 14:49 49 Ik was dagelijks bij u terwijl ik leerde in de tempel, maar u hebt me niet gearresteerd. Maar dit is gebeurd zodat de Geschriften voltooid zouden worden."
Bijbel Marcus 14:50 50 Toen verlieten zijn leerlingen hem en ze vluchtten.
Bijbel Marcus 14:51 51 Een jongeman volgde hem. Hij was met een doek over zijn naakte [lichaam] gekleed. En ze grepen hem.
Bijbel Marcus 14:52 52 Maar hij liet de doek, en vluchtte naakt weg.
Bijbel Marcus 14:53 53 En ze leidden Yešúʿ naar de hogepriester Qayāfā omdat bij hem alle overpriesters, schriftgeleerden en oudsten waren vergaderd.
Bijbel Marcus 14:54 54 Maar Šemʿún was hem op een afstand achterna gekomen, tot in het binnenhof van de hogepriester, en zat met de bedienden en warmde zich bij het vuur.
Bijbel Marcus 14:55 55 De overpriesters en heel hun vergadering zochten een getuigenis tegen Yešúʿ om hem te doden maar vonden het niet.
Bijbel Marcus 14:56 56 Hoewel velen tegen hem getuigden, kwamen hun getuigenissen niet overeen.
Bijbel Marcus 14:57 57 Er stonden enkele valse getuigen tegen hem op en ze zeiden:
Bijbel Marcus 14:58 58 "We hebben hem horen zeggen: 'Ik zal deze met handen gemaakte tempel neerhalen en in drie dagen zal ik een andere bouwen die niet door handen gemaakt is'.
Bijbel Marcus 14:59 59 Zo kwam zelfs hun getuigenis niet overeen.
Bijbel Marcus 14:60 60 De hogepriester stond op in het midden en hij vroeg Yešúʿ en zei: "Antwoordt u niet? Wat getuigen zij tegen u?"
Bijbel Marcus 14:61 61 Maar hij zweeg en antwoordde hem niet. Opnieuw vroeg de hogepriester en zei: "Bent u de Mšíḥā, de Zoon van de Gezegende?"
Bijbel Marcus 14:62 62 En Yešúʿ zei tegen hem: "Ik ben het, en u zult de Mensenzoon rechts zien zitten van de Macht, en zien komen op de wolken van de hemel."
Johannes 9:9, Johannes 8:24
Psalmen 110:5
Bijbel Marcus 14:63 63 De hogepriester scheurde zijn gewaad in tweeën en zei: "Waarom hebben we nog getuigen nodig?
Bijbel Marcus 14:64 64 Zie, uit zijn mond hebt u de laster gehoord! Hoe ziet u het?" En zij allen oordeelden dat hij de dood schuldig was.
Bijbel Marcus 14:65 65 Sommigen spuwden op hem en bedekten zijn gezicht en sloegen hem en zeiden: "Profeteer!" En de bewakers sloegen hem op de wangen.
Bijbel Marcus 14:66 66 Terwijl Šemʿún beneden op het binnenhof was, kwam er een jonge vrouw, [afkomstig] van de hogepriester.
Bijbel Marcus 14:67 67 Ze zag hem zichzelf warmen en ze keek naar hem en zei tegen hem: "U was ook met Yešúʿ de Nāṣreen!"
Bijbel Marcus 14:68 68 Maar hij ontkende het en zei: "Ik weet niet wat u zegt!" En hij ging naar buiten naar het voorhof en er kraaide een haan.
Bijbel Marcus 14:69 69 Toen die jonge vrouw hem opnieuw zag, ging ze tegen degenen die daar stonden zeggen: "Hij is ook één van hen!"
Bijbel Marcus 14:70 70 Maar hij ontkende het opnieuw. En een weinig [later] zeiden diegenen die daar stonden opnieuw tegen Kiʾfā: "Zeker, u bent één van hen, want u bent ook een Galileër en uw spraak lijkt erop!"
Bijbel Marcus 14:71 71 Toen begon hij te vloeken en te zweren: "Ik ken deze man over wie u spreekt niet!"
Bijbel Marcus 14:72 72 Op dat moment kraaide de haan de tweede keer en Šemʿún herinnerde zich het woord dat Yešúʿ tegen hem had gezegd: "Voordat de haan twee keer kraait, zul je mij drie keer ontkennen." En hij begon te huilen.

Bijgewerkt: dinsdag 20 juni 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.