MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 11

Bijbel Romeinen 11:1 1 Maar ik zeg: "Heeft God zijn volk dan verworpen?" Dat nooit! Want ook ik ben uit Isrāʾyel, uit het zaad van ʾAbrāhām, uit de stam Benyāmín.
Bijbel Romeinen 11:2 2 God heeft zijn volk dat hij vanaf het begin kende, niet verworpen, of hebben jullie niet in de Schriftplaats gelezen wat ʾElíā heeft gezegd toen hij tegen God over Isrāʾyel klaagde en zei:
Bijbel Romeinen 11:3 3 "Mijn Heer, uw profeten hebben ze gedood, uw altaren hebben ze omvergeworpen en ik ben alleen overgebleven en ze zijn op mijn leven uit!"
Bijbel Romeinen 11:4 4 Er werd hem door een openbaring gezegd: "Zie, ik heb zevenduizend mensen over die hun knieën niet voor Baäl hebben gebogen of Baäl niet hebben aanbeden."
Grieks heeft 'uitspraak' (van een Orakel).
1 Koningen 19:18
Bijbel Romeinen 11:5 5 Zo is er ook in deze tijd een overblijfsel door de verkiezing van genade.
Bijbel Romeinen 11:6 6 En als het door genade is, dan is het niet door werken. Anders is genade geen genade. Maar als het door werken was, dan is het niet door genade, anders is een werk geen werk.
Bijbel Romeinen 11:7 7 Wat nu? Isrāʾyel heeft niet gevonden wat ze zocht, maar de verkozenen hebben het verkregen en de overigen waren blind van hart.
Bijbel Romeinen 11:8 8 Zo staat er geschreven dat God hun een twistzieke geest gaf, ogen die niet onderzoeken, oren die niet horen, tot de dag van vandaag.
Jesaja 29:10; Deuteronomium 29:4
Bijbel Romeinen 11:9 9 Opnieuw; Dawid zei: "Dat hun tafel een strik zal zijn, en hun vergoeding een struikelblok.
Psalmen 69
Bijbel Romeinen 11:10 10 Hun ogen zullen verduisterd zijn, zodat ze niet zien, en hun ruggen zullen altijd gekromd zijn."
Bijbel Romeinen 11:11 11 Maar ik zeg: "Zijn ze gestruikeld omdat ze moesten vallen?" Dat nooit! Maar door hun struikeling, kregen de volken redding om [hun] jaloezie [op te wekken].
Bijbel Romeinen 11:12 12 En als hun struikeling rijkdom voor de wereld was, en hun veroordeling rijkdom voor de volken, hoeveel zal hun volheid dan zijn?
Bijbel Romeinen 11:13 13 En ik spreek tot de volken, omdat ik de gezant van de volken ben en mijn bediening eer.
Bijbel Romeinen 11:14 14 Misschien maak ik mijn landgenoten jaloers en kan ik sommigen van hen redden.
letterlijk 'zonen van mijn vlees'
Bijbel Romeinen 11:15 15 Want als hun verwerping de hereniging van de wereld is, hoeveel meer zal hun bekering zijn dan redding uit het verblijf van de doden?
Bijbel Romeinen 11:16 16 Maar als de vroege oogst heilig is, dan ook het deeg. En als de wortel heilig is, dan ook de takken.
Bijbel Romeinen 11:17 17 En als sommige takken zijn gesnoeid, zijn jullie als een wilde olijf, en jullie zijn geënt op hun plaats en jullie zijn partner geworden in de wortels en in de vetheid van de olijf.
Bijbel Romeinen 11:18 18 Roem niet tegenover de takken. Want als je roemt; niet jij draagt de wortel, maar de wortel draagt jou.
Bijbel Romeinen 11:19 19 Misschien zou je zeggen: "De takken werden gesnoeid zodat ik in hun plaats kon worden geënt!"
Bijbel Romeinen 11:20 20 Goed, dat was zo omdat ze niet geloofden en werden gesnoeid. Maar jij stond door geloof. Wees dus niet hoogmoedig maar vrees.
Bijbel Romeinen 11:21 21 Want als God de natuurlijke takken niet heeft gespaard, zal hij ook jou niet sparen.
Matteüs 22:12; bruidskleding
Bijbel Romeinen 11:22 22 Zie dan! De vriendelijkheid en strengheid van God; over degenen die vielen, strengheid, maar over jou, vriendelijkheid. Als je in hem blijft, vriendelijkheid, zo niet, dan zal ook jij worden gesnoeid.
Bijbel Romeinen 11:23 23 En degenen die niet voortgaan in hun gebrek aan geloof, ook zij zullen opnieuw geënt worden, want God kan hen opnieuw enten.
Bijbel Romeinen 11:24 24 En als jullie van nature een wilde olijf waren en werden gesnoeid, wat niet jullie natuur was, en jullie zijn op de goede olijf geënt, hoeveel te meer als zij op de olijf van hun natuur worden geënt?
Bijbel Romeinen 11:25 25 Want ik wil dat jullie dit mysterie kennen, mijn broeders, zodat jullie niet in jullie eigen begrip wijs zijn, dat de blindheid van het hart (vanwege weinig ruimte) een korte tijd tot Isrāʾyel is gekomen, tot de volheid van de volken is binnengegaan.
Niet in Griekse tekst.
Genesis 48:19
Bijbel Romeinen 11:26 26 Daarna zal heel Isrāʾyel gered worden, zoals er staat geschreven: "Uit Ṣehyún zal de Bevrijder komen, en hij zal de onrechtvaardigheid keren van Yaʿqúb."
Jesaja 59:20
Bijbel Romeinen 11:27 27 Daarna zullen ze mijn verbond hebben, wanneer ik hun zonden zal hebben vergeven.
Jeremia 31:33
Grieks heeft 'weggenomen'.
Bijbel Romeinen 11:28 28 In het goede nieuws zijn ze vijanden, maar in de verkiezing zijn ze geliefd om de vaders.
Matteüs 22:1-14
Bijbel Romeinen 11:29 29 Want God komt niet terug op zijn gave en op zijn roeping.
Grieks heeft 'heeft geen berouw'.
Bijbel Romeinen 11:30 30 Want zoals ook jullie God vroeger niet hebben gehoorzaamd, zijn jullie nu begunstigd vanwege hun ongehoorzaamheid.
Bijbel Romeinen 11:31 31 Zo zijn ze ook nu niet overtuigd van de barmhartigheid die over jullie is, zodat er ook over hen barmhartigheid zou zijn.
Bijbel Romeinen 11:32 32 Want God heeft iedereen in de ongehoorzaamheid ingesloten, zodat hij de hele mensheid barmhartigheid zou betonen.
Bijbel Romeinen 11:33 33 O, de diepte van de rijkdom en de wijsheid en kennis van God! Want niemand heeft zijn oordelen onderzocht en zijn wegen worden niet nagegaan.
Job 11:7
Bijbel Romeinen 11:34 34 Want wie heeft de gedachten van de HEER gekend of wie is zijn raadsheer geweest?
Jesaja 40:13
Bijbel Romeinen 11:35 35 Wie heeft hem eerst [iets] gegeven om achteraf [iets] te ontvangen?
Job 41:11
Bijbel Romeinen 11:36 36 Want alles is van hem, alles is in hem en alles is door zijn hand. Aan hem zij de glorie, eeuwige zegen, voor altijd en eeuwig, amen.
Johannes 1:3

Bijgewerkt: vrijdag 2 juni 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.