MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 8

Bijbel Romeinen 8:1 1 Daarom is er geen veroordeling voor degenen die niet in het vlees lopen, in Yešúʿ Mšíḥā.
Bijbel Romeinen 8:2 2 Want de wet van de geest van leven, die in Yešúʿ Mšíḥā is, heeft je bevrijd van de wet van zonde en van dood.
Bijbel Romeinen 8:3 3 Want de Wet was zwak vanwege zwakte van het vlees. God heeft zijn Zoon gezonden in de gelijkenis van het vlees van zonde, vanwege de zonde, zodat hij de zonde door zijn vlees zou veroordelen,
Bijbel Romeinen 8:4 4 zodat de rechtvaardigheid van de Wet in ons vervuld wordt, want we lopen niet in het vlees, maar in de Geest.
Bijbel Romeinen 8:5 5 Want degenen die in het vlees zijn, bedenken het lichaam. Maar wie in de geest zijn, bedenken de Geest.
Bijbel Romeinen 8:6 6 Want de overweging van het vlees is dood, maar de overweging van de Geest [is] leven en vrede.
Bijbel Romeinen 8:7 7 Omdat de overweging van het vlees vijandschap tot God is, kan het niet aan de Wet van God onderworpen zijn.
Bijbel Romeinen 8:8 8 En degenen die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.
Bijbel Romeinen 8:9 9 Jullie zijn echter niet in het vlees, maar in de geest, als de Geest van God echt in jullie woont. Als iemand de Geest van de Mšíḥā niet heeft, dan behoort hij niet aan hem.
Bijbel Romeinen 8:10 10 En als de Mšíḥā in jullie is, dan is het lichaam dood vanwege zonde, maar de Geest is leven vanwege rechtvaardigheid.
Bijbel Romeinen 8:11 11 Als de Geest van degene die onze Heer Yešúʿ Mšíḥā uit het verblijf van de doden heeft opgewekt in jullie verblijft, zal hij die Yešúʿ Mšíḥā uit het verblijf van de doden heeft opgewekt ook leven geven aan jullie dode lichamen door zijn Geest die in jullie verblijft.
Bijbel Romeinen 8:12 12 Nu mijn broeders, we hebben verplichtingen; niet aan het vlees alsof we in het vlees moeten lopen.
Bijbel Romeinen 8:13 13 Want als jullie in het vlees leven, moeten jullie sterven. In de Geest echter, als jullie het gedrag van het lichaam doden, zullen jullie leven.
Bijbel Romeinen 8:14 14 Want wie door de Geest van God worden geleid zijn de kinderen van God.
Bijbel Romeinen 8:15 15 Want jullie hebben niet de geest van slavernij opnieuw tot vrees ontvangen, maar jullie hebben de geest van adoptie ontvangen, waardoor we roepen: "Vader, onze Vader!"
Letterlijk 'positie van zoon'
Ar. 'Abba!' Vocatief. Grieks heeft een transliteratie.
Bijbel Romeinen 8:16 16 En die Geest getuigt aan onze geest dat we kinderen van God zijn.
Bijbel Romeinen 8:17 17 En als we kinderen [zijn], dan ook erfgenamen; erfgenamen van God en medeerfgenamen met Yešúʿ Mšíḥā. Want als we met hem lijden, zullen we ook met hem glorie ontvangen.
lett. 'kinderen van de erfenis'
Bijbel Romeinen 8:18 18 Want ik denk dat het lijden van deze tijd niet overeenkomt met de glorie die ons geopenbaard moet worden.
Bijbel Romeinen 8:19 19 Want de hele schepping hoopt op, en verwacht de openbaring van de zonen van God.
Bijbel Romeinen 8:20 20 Want de schepping werd aan ijdelheid onderworpen, niet uit eigen keuze, maar door hem die haar onderwierp aan de hoop.
Bijbel Romeinen 8:21 21 Ook de schepping zal worden bevrijd van de dienst aan het bederf, in de vrijheid van de glorie van de kinderen van God.
Bijbel Romeinen 8:22 22 Want we weten dat alle schepselen zuchten en zwoegen tot op deze dag.
Bijbel Romeinen 8:23 23 En niet alleen zij, maar ook wij die de vroege oogst van de Geest zijn. We zuchten in onszelf en we zien uit naar de adoptie en de verlossing van ons lichaam.
Bijbel Romeinen 8:24 24 Daarom leven we in de hoop; maar hoop die wordt gezien is geen hoop, want als we het zien, wat zien we dan naar uit?
Bijbel Romeinen 8:25 25 Als we hopen op het onzichtbare, wachten we er op met volharding.
Bijbel Romeinen 8:26 26 Zo helpt ook de Geest onze zwakte. Want wat te bidden als we niet weten wat nodig is? Maar die Geest bidt voor ons met verzuchtingen die niet worden gesproken.
Bijbel Romeinen 8:27 27 Maar degene die harten onderzoekt, kent de overweging van de Geest, die naar de wil van God voor de heiligen bidt.
Bijbel Romeinen 8:28 28 Maar we weten dat wie God liefhebben, in alle dingen door hem worden geholpen voor het goede (degenen die hij had voorbestemd voor de roeping).
Bijbel Romeinen 8:29 29 Hij kende hen eerst, en heeft hen bestemd naar de gelijkenis van zijn Zoon, zodat hij de Eerstgeborene van vele broeders kon zijn.
of 'gegraveerd'
Bijbel Romeinen 8:30 30 Wie hij heeft voorbestemd en gegraveerd, heeft hij geroepen. Wie hij heeft geroepen, heeft hij gerechtvaardigd en glorie gegeven.
Bijbel Romeinen 8:31 31 Wat kunnen we daarom over deze dingen zeggen? Als God voor ons is, wie is dan tegen ons?
Bijbel Romeinen 8:32 32 En als hij zijn Zoon niet heeft gespaard maar hem voor ons heeft uitgeleverd, waarom zou hij niet alles wat hij heeft aan ons geven?
Bijbel Romeinen 8:33 33 Wie zal de verkozenen van God beschuldigen? God rechtvaardigt.
Bijbel Romeinen 8:34 34 Wie veroordeelt? De Mšíḥā is gestorven en opgestaan; hij is rechts van God en hij bidt voor ons.
Bijbel Romeinen 8:35 35 Wat zal mij scheiden van de liefde van de Mšíḥā? Verdrukking, opsluiting, vervolging, honger, naaktheid, gevaar of de dolk?
Grieks heeft 'ons'.
Bijbel Romeinen 8:36 36 Er staat geschreven: "Voor u worden we dagelijks gedood en worden we als schapen voor de slachting gerekend."
Psalmen 44:22
Bijbel Romeinen 8:37 37 Maar we overwinnen al deze dingen door hem die ons heeft liefgehad.
Bijbel Romeinen 8:38 38 En ik ben overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch gezaghebbers, noch krachten, noch heden of toekomst,
Bijbel Romeinen 8:39 39 noch hoogte, noch diepte of een of ander schepsel ons kan scheiden van de liefde van God die in onze Heer Yešúʿ Mšíḥā is.

Bijgewerkt: zondag 9 april 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.