MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeën 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Jakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 10

Bijbel Hebreeën 10:1 1 Want de Wet was een schaduw van de goede komende dingen en niet de essentie, omdat dezelfde offers die jaarlijks werden aangeboden, nooit degenen ze aanboden konden perfectioneren.
of 'het wezen van de dingen'.
Bijbel Hebreeën 10:2 2 Want als bleek dat ze wel perfectioneerden, zou men lang geleden zijn gestopt met de schenkingen, omdat hun geweten niet langer zou blijven opspelen vanwege zonde waarvan men zich had gereinigd.
Bijbel Hebreeën 10:3 3 Door deze offers herinnert men zich echter elk jaar zijn zonden.
Bijbel Hebreeën 10:4 4 Want het bloed van stieren en geiten kan niet reinigen van zonden.
Bijbel Hebreeën 10:5 5 Daarom zei hij, toen hij de wereld binnenkwam: "Slachtoffers en schenkingen hebt u niet gewild, maar u hebt mij met een lichaam bekleed.
Psalmen 40:6,7 ook LXX
Grieks heeft 'voorbereid'
Bijbel Hebreeën 10:6 6 U hebt geen volledige brandoffers voor zonde gevraagd.
Bijbel Hebreeën 10:7 7 Toen zei ik: Zie, ik kom omdat aan het begin van de Geschriften over mij is geschreven om uw wil te doen, o God.
Psalmen 40:7-9
Bijbel Hebreeën 10:8 8 Hierboven zei hij: "Slachtoffers, schenkingen en volledige brandoffers voor zonden, hebt u niet gewild." (Die naar de Wet werden geofferd).
Bijbel Hebreeën 10:9 9 Later zei hij: Zie, ik ben gekomen om uw wil te doen, God!" Hiermee beëindigde hij het eerste, om het tweede te bevestigen.
Bijbel Hebreeën 10:10 10 Want hiermee worden we geheiligd, door de schenking van het lichaam van Yešúʿ Mšíḥā, die eens was.
Bijbel Hebreeën 10:11 11 Want iedere hogepriester die dagelijks stond en bediende, bood dezelfde slachtoffers aan, die nooit konden reinigen van zonden.
Bijbel Hebreeën 10:12 12 Maar dit ene slachtoffer heeft hij aangeboden voor de zonden en hij is eeuwig rechts van God gaan zitten.
Bijbel Hebreeën 10:13 13 Voortaan wacht hij tot zijn vijanden [als] voetbank onder zijn voeten zijn geplaatst.
Bijbel Hebreeën 10:14 14 Door één schenking heeft hij degenen, die er door geheiligd worden, voor eeuwig vervolmaakt.
Bijbel Hebreeën 10:15 15 Maar de Heilige Geest getuigt ook tot ons, die zegt:
Bijbel Hebreeën 10:16 16 "Dit is het verbond dat ik hun na die dagen zal geven", zegt de HEER, "En ik zal mijn wet in hun verstand geven, en hem op hun hart schrijven.
Jeremia 31:33
Bijbel Hebreeën 10:17 17 Hun onrechtvaardigheid en hun zonden zal ik niet gedenken."
Bijbel Hebreeën 10:18 18 Waar er vergeving van zonden is, hoeft er geen offer voor zonden te zijn.
of 'schenking'. Zie Matteüs 5:23
Bijbel Hebreeën 10:19 19 Daarom hebben wij, mijn broeders, het vertrouwen om de heilige plaats binnen te gaan door het bloed van Yešúʿ,
Bijbel Hebreeën 10:20 20 en door een levensweg die hij nu voor ons heeft hersteld door het [tempel]gordijn dat zijn vlees is.
Bijbel Hebreeën 10:21 21 En we hebben de hogepriester over het huis van God.
Bijbel Hebreeën 10:22 22 Laten we daarom naderen met een standvastig hart en in vertrouwen van geloof, terwijl we in ons hart besprenkeld zijn en gereinigd van een slecht geweten en ons lichaam is gewassen in zuiver water,
o.a. Numeri 19:20
Bijbel Hebreeën 10:23 23 en zonder beven volharden in de belijdenis van onze hoop. Want hij die ons de belofte heeft gedaan, is getrouw.
Bijbel Hebreeën 10:24 24 Laat elk de ander aanmoedigen tot liefde en goede daden.
Bijbel Hebreeën 10:25 25 En laten we onze vergaderingen niet verlaten zoals de gewoonte van sommigen is, maar elkaar opzoeken vooral omdat jullie zien dat die dag nadert.
of 'synagogen'.
of 'zoeken',' 'onderzoeken' .
Bijbel Hebreeën 10:26 26 Want als iemand moedwillig zondigt, na kennis te hebben ontvangen van de waarheid, is er achteraf geen slachtoffer meer aan te bieden voor de zonden,
Bijbel Hebreeën 10:27 27 maar een vreselijke, komende oordeel en de vurige ijver die de vijanden zal verslinden.
Bijbel Hebreeën 10:28 28 Want als iemand de Wet van Muše overtrad, dan zou hij zonder barmhartigheid op de mond van twee of drie getuigen sterven.
Bijbel Hebreeën 10:29 29 Hoeveel meer wordt er op het hoofd gezet, denken jullie, van degene die de Zoon van God en het bloed van zijn verbond heeft vertrapt, waarmee hij was geheiligd; die het als ordinair heeft beschouwd en heeft hij ook nog de Geest van genade geminacht?
'als van iedereen'.
Bijbel Hebreeën 10:30 30 We kennen degene die zei: "Aan mij is de wraak, ik zal vergelden." en verder: "De HEER zal zijn volk oordelen."
Deut 32:35
Bijbel Hebreeën 10:31 31 Die grote vrees om in de handen te vallen van de levende God!
Bijbel Hebreeën 10:32 32 Herinner daarom de eerste dagen, waarin jullie de doop ontvingen, en dat jullie een sterke strijd hebben verduurd van lijden in verwijt en in verdrukking.
Bijbel Hebreeën 10:33 33 Ook jullie werden een spektakel; deelgenoten met degenen die deze dingen hebben verduurd.
Bijbel Hebreeën 10:34 34 Jullie hebben geleden om degenen die werden geboeid. De roof van jullie bezittingen hebben jullie met vreugde verduurd en weet dat jullie een blijvend bezit in de hemel hebben dat niet voorbijgaat.
Bijbel Hebreeën 10:35 35 Verlies daarom niet het vertrouwen dat jullie hebben, want er is een grote beloning.
Bijbel Hebreeën 10:36 36 Jullie hebben volharding nodig, om de wil van God te doen en de belofte te ontvangen.
Bijbel Hebreeën 10:37 37 Want er is nog weinig, zeer weinig tijd dat de komende komt, en hij zal niet talmen.
Habakuk 2:3
Bijbel Hebreeën 10:38 38 Maar de rechtvaardige zal leven door mijn geloof, en als hij ontmoedigd raakt, vindt mijn ziel geen vreugde in hem.
Bijbel Hebreeën 10:39 39 Maar we zijn niet van de moedeloosheid wat tot de ondergang leidt, maar van het geloof wat ons het leven doet behouden.

Bijgewerkt: zondag 1 oktober 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.