MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeën 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Jakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 11

Bijbel Hebreeën 11:1 1 Nu is geloof de overtuiging van datgene waarop wordt gehoopt, alsof het nu bezig is, en de openbaring van het onzichtbare.
Bijbel Hebreeën 11:2 2 Hierdoor is het getuigenis van de oudsten ontstaan.
Bijbel Hebreeën 11:3 3 Want door geloof, begrijpen we hoe de eeuwen door het woord van God werden bevestigd en dat dingen die worden gezien bestaan door onzichtbare dingen.
of 'werelden'.
Bijbel Hebreeën 11:4 4 Door geloof heeft Hābél een slachtoffer aan God aangeboden, dat veel beter was dan dat van Qāʾen en daarom is er van hem een getuigenis dat hij rechtvaardig was. En God getuigde van diens schenking en daarom spreekt hij [aan], hoewel hij is gestorven.
Bijbel Hebreeën 11:5 5 Door geloof werd Ḥnúk overgezet en heeft hij de dood niet geproefd, ook werd hij niet gevonden, omdat God hem had weggenomen. Voordat hij hem zou wegnemen was er een getuigenis van hem dat hij God behaagde.
Genesis 5:24
Bijbel Hebreeën 11:6 6 Zonder geloof kan een mens God niet behagen want wie tot God nadert moet geloven dat hij [er] is en dat hij de beloner is van wie hem zoeken.
Bijbel Hebreeën 11:7 7 Door geloof diende Nuḥ en bouwde hij de ark voor zichzelf en het leven van de kinderen in zijn gezin, toen met hem werd gesproken over dingen die nog niet waren gezien. Hiermee veroordeelde hij de wereld en werd hij de erfgenaam van rechtvaardigheid die door geloof is.
Bijbel Hebreeën 11:8 8 In geloof gehoorzaamde ʾAbrāhām toen hij werd geroepen, en hij gehoorzaamde om uit te gaan naar die plaats, die hij zou beërven. Hij vertrok terwijl hij niet wist waar hij naar toe ging.
Bijbel Hebreeën 11:9 9 Door geloof werd hij een kolonist in dat aan hem beloofde vreemde land, en hij verbleef in tenten met ʾÍsḥāq en Yaʿqúb, de medeerfgenamen van diezelfde belofte.
Bijbel Hebreeën 11:10 10 Want hij verwachtte de stad die een fundament had, van wie de bouwer en maker God is.
Bijbel Hebreeën 11:11 11 In geloof ontving ook Sara, die onvruchtbaar was, kracht om zaad te ontvangen terwijl ze niet in de tijd van haar [jonge] jaren was. Ze baarde omdat ze zeker wist dat hij die het haar had beloofd getrouw was.
Letterlijk 'verdord'.
of 'nageslacht'
Bijbel Hebreeën 11:12 12 Daarom werden uit iemand die op oude leeftijd niets meer kon bereiken, de velen geboren zoals de sterren van de hemel, en zoals het zand aan de zeekust zonder getal is.
Grieks heeft 'die dood was'
Bijbel Hebreeën 11:13 13 In geloof zijn ze allen gestorven maar hebben ze hun belofte niet ontvangen. Ze zagen het echter van ver en ze waren er blij om, en beleden dat ze vreemdelingen en kolonisten op aarde waren.
Bijbel Hebreeën 11:14 14 Degenen die zulke dingen zeggen tonen dat ze hun stad zoeken.
Grieks heeft 'land'.
Bijbel Hebreeën 11:15 15 Als ze de stad zochten, vanwaar ze waren uitgegaan, hadden ze de tijd gehad om er opnieuw naar terug te keren en te gaan.
Bijbel Hebreeën 11:16 16 Maar nu is het bekend dat ze iets wat beter was wilden, dat wat in de hemel is. Daarom schaamt God zich er niet voor om 'hun God' genoemd te worden want hij had een stad voor hen bereid.
Bijbel Hebreeën 11:17 17 Door geloof bracht ʾAbrāhām (in zijn beproeving) ʾÍsḥāq nabij en tilde hij zijn eniggeborene, die hij door de belofte had ontvangen, op het altaar.
Niet in Grieks
Bijbel Hebreeën 11:18 18 Want er was hem gezegd: "In ʾÍsḥāq zal jouw nageslacht genoemd worden."
of 'zaad'. Genesis 21:12
Bijbel Hebreeën 11:19 19 En hij dacht bij zichzelf dat God [hem] zelfs uit de doden kon opwekken. Hierom werd hem deze gelijkenis gegeven.
Bijbel Hebreeën 11:20 20 En door geloof in de toekomst zegende ʾÍsḥāq Yaʿqúb en ʿIsú.
Bijbel Hebreeën 11:21 21 Door geloof zegende Yaʿqúb toen hij stervende was, elk van de zonen van Yawsef, terwijl hij op zijn staf leunde.
Bijbel Hebreeën 11:22 22 Door geloof dacht Yawsef, toen hij stervende was, aan de uittocht van de kinderen van Isrāʾyel en gebood hij betreffende zijn botten.
Bijbel Hebreeën 11:23 23 Door geloof verborgen de ouders van Muše hem drie maanden nadat hij was geboren. Toen ze zagen dat de jongen mooi was, vreesden ze het gebod van de koning niet.
Bijbel Hebreeën 11:24 24 Door geloof weigerde Muše, toen hij volwassen werd, nog langer de zoon van de dochter van de Ferʿún genoemd te worden.
Bijbel Hebreeën 11:25 25 En hij verkoos zich om in de verdrukking met Gods volk te zijn en zich niet een korte tijd in de zonde te verheugen.
Bijbel Hebreeën 11:26 26 En hij vond de rijkdom van de smaad van de Mšíḥā veel groter dan de schatten van Meṣrén, want hij verwachtte de vergoeding van de beloning.
Bijbel Hebreeën 11:27 27 Door geloof verliet hij Meṣrén en vreesde hij de woede van de koning niet en hij verduurde het als iemand die de onzichtbare God zag.
Bijbel Hebreeën 11:28 28 Door geloof vierde hij Peṣḥā, en sprenkelde het bloed, om te voorkomen dat hij die de eerstgeborenen doodde, ze zou aanraken.
Bijbel Hebreeën 11:29 29 Door geloof gingen ze door de Rode Zee als over droog land, terwijl de Meṣréni's er door werden opgeslokt toen zij het hadden gewaagd er binnen te gaan.
Bijbel Hebreeën 11:30 30 Door geloof vielen de muren van ʿÍríḥú nadat ze zeven dagen waren omsingeld.
Bijbel Hebreeën 11:31 31 Door geloof verging de hoer Raḥab niet met degenen die niet gehoorzaamden, want ze ontving de spionnen in vrede.
Bijbel Hebreeën 11:32 32 Wat zal ik verder zeggen? Er is te weinig tijd om te vertellen over Gedʿún, Bārāq, Šemšún, Naftaḥ, Dawid, Šmúʾyel en over andere profeten.
Bijbel Hebreeën 11:33 33 Zij overwonnen koninkrijken door geloof, dienden de rechtvaardigheid, ontvingen beloften en sloten de muilen van leeuwen.
Bijbel Hebreeën 11:34 34 En zij doofden het vuurgeweld en ze werden bevrijd van de snede van de dolk, en genazen van ziekten en werden sterk in de oorlog en ze wierpen het kamp van de vijand omver.
Bijbel Hebreeën 11:35 35 Men gaf vrouwen hun kinderen terug door een opstanding van de doden, anderen stierven door marteling maar verwachtten niet bevrijd te worden, maar dat zij een betere opstanding kregen.
Openbaring 20:5
Bijbel Hebreeën 11:36 36 Anderen ondergingen bespotting en tuchtiging, anderen werden aan de boeien en aan opsluiting overgeleverd.
Bijbel Hebreeën 11:37 37 Anderen werden gestenigd, anderen werden in tweeën gezaagd, anderen stierven door de snede van de dolk, anderen gingen rond gekleed met vellen van schapen en geiten. Ze hadden [dingen] nodig en waren onderdrukt en verslagen,
Bijbel Hebreeën 11:38 38 mensen die de wereld niet waard bleken, omdat zij dwalers in de wildernis, bergen, grotten en kuilen van de aarde werden.
Bijbel Hebreeën 11:39 39 Zij allen, van wie er een getuigenis van hun geloof is, hebben de belofte niet ontvangen.
Bijbel Hebreeën 11:40 40 Omdat God tot ons voordeel heeft voorzien dat ze niet zonder ons vervolmaakt zouden worden.

Bijgewerkt: maandag 17 april 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.