MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeën 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Jakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 12

Bijbel Hebreeën 12:1 1 Hierom ook wij, die al deze getuigen hebben die ons omgeven zoals een wolk, zullen wij onze gehele last en ook de zonde die altijd voor ons klaar staat, van ons afwerpen. En we zullen de wedstrijd die voor ons is uitgezet met volharding rennen.
Bijbel Hebreeën 12:2 2 We zullen naar Yešúʿ kijken, die het begin en de vervolmaker van ons geloof is. Door de vreugde die hij had heeft hij het kruis verduurd en hij heeft zich in schande laten beschuldigen. En hij zit rechts van de troon van God.
Bijbel Hebreeën 12:3 3 Zie daarom hoeveel hij van de zondaars heeft verduurd, die tegen zichzelf bleken! Zorg er daarom voor dat jullie niet vermoeid raken of verslappen in jullie ziel.
Bijbel Hebreeën 12:4 4 Jullie hebben het bloed nog niet bereikt in de strijd tegen de zonde.
Grieks heeft 'weerstand geboden'. vers 24.
Bijbel Hebreeën 12:5 5 En jullie zijn de leer zoals die aan kinderen wordt geleerd vergeten: "Mijn zoon, negeer de vermaning van de HEER niet, bezwijk niet in jezelf wanneer je door hem wordt terecht gewezen."
Spreuken 3:11
Bijbel Hebreeën 12:6 6 Want wie door de HEER wordt geliefd, wordt door hem vermaand, en hij neemt kinderen apart in wie hij vreugde vindt.
(nagad) o.a. 'aantrekken',' 'leiden', 'uitstellen',' 'afzonderen', 'straffen' of 'verlengen'. Galaten 2:12; Marqos 7:33.
Bijbel Hebreeën 12:7 7 Verduur daarom vermaning, omdat God met jullie zoals met kinderen handelt. Want is er een zoon van wie zijn vader hem niet vermaant?
Bijbel Hebreeën 12:8 8 Als jullie zonder de vermaning waren, waarmee iedereen is vermaand, waren jullie vreemdelingen, geen kinderen.
Bijbel Hebreeën 12:9 9 Als onze vaders van het vlees ons hebben vermaand en wij zijn gecorrigeerd; hoeveel te meer moeten we ons onderwerpen aan onze geestelijke Vader en gered worden?
Bijbel Hebreeën 12:10 10 Want zij hebben ons voor een korte tijd vermaand zoals het hen goed leek. Maar God heeft het tot ons nut gedaan, zodat we in zijn heiligheid kunnen delen.
Bijbel Hebreeën 12:11 11 Geen vermaning wordt op haar tijd vreugdevol beschouwd maar met verdriet. Uiteindelijk brengt zij de vrucht van vrede en rechtvaardigheid op voor degenen die er door zijn geoefend.
Bijbel Hebreeën 12:12 12 Sterk daarom jullie verlamde handen en bevende knieën.
Bijbel Hebreeën 12:13 13 Maak rechte paden voor jullie voeten, zodat het manke lid niet afwijkt maar geneest.
Bijbel Hebreeën 12:14 14 Streef met iedereen vrede na [streef] en naar heiligheid. Zonder deze zal niemand onze Heer zien.
Bijbel Hebreeën 12:15 15 Wees voorzichtig dat er niemand onder jullie wordt gevonden bij wie de genade van God afwezig is, of dat er een wortel van bitterheid een bloem voortbrengt die jullie schaadt en velen verontreinigt.
Bijbel Hebreeën 12:16 16 Of dat er iemand onder jullie wordt gevonden die een hoereerder is of zwak is zoals ʿIsú, die voor voedsel zijn eerstgeboorterecht verkocht.
Bijbel Hebreeën 12:17 17 Want jullie weten ook dat hij de zegen achteraf wilde beërven, maar werd geweigerd, omdat hij geen plaats aan berouw gaf, nadat hij het met tranen verzocht.
Bijbel Hebreeën 12:18 18 Maar jullie hebben het brandende vuur niet genaderd en zelfs niet de duisternis onderzocht, de schemer of de wervelwind,
Exodus 3:2. Grieks heeft 'berg'.
Bijbel Hebreeën 12:19 19 noch het geluid van de bazuin of het geluid van woorden, waarvan degenen ze hoorden vroegen om ze niet langer met hen te spreken.
Exodus 19:19
Bijbel Hebreeën 12:20 20 En zij konden niet verduren wat er was geboden. Zelfs als een dier de berg zou naderen, moest het gestenigd worden.
Bijbel Hebreeën 12:21 21 De verschijning was zo vreselijk dat Muše zei: "Ik vrees en beef!"
Deuteronomium 9:19
Bijbel Hebreeën 12:22 22 Maar jullie hebben de berg Ṣehyún genaderd, en de Stad van de levende God, het ʾÚrišlem dat in de hemel is en de menigten van tienduizenden engelen,
Bijbel Hebreeën 12:23 23 en de gemeente van eerstgeborenen die in de hemel zijn geschreven, en God, de Rechter over allen, en de geesten van de rechtvaardigen die zijn vervolmaakt,
Lucas 10:20
Openbaring 6:11
Bijbel Hebreeën 12:24 24 en bij Yešúʿ, de bemiddelaar van het nieuwe verbond, en bij de besprenkeling van zijn bloed dat beter spreekt dan dat van Hābél.
Bijbel Hebreeën 12:25 25 Waak er voor dat jullie je niet afkeren van degene die met jullie heeft gesproken. Want als degenen die niet werden gered zich hadden afgekeerd van hem die met hen op aarde sprak, hoeveel minder zijn we dan als we ons afkeren van hem die vanuit de hemel met ons heeft gesproken?
Bijbel Hebreeën 12:26 26 Wiens stem de aarde deed schudden, maar die heeft beloofd en gezegd: "Nog één keer zal ik niet alleen de aarde schudden, maar ook de hemel!"
Haggaï 2:6
Bijbel Hebreeën 12:27 27 Dit, wat hij zei: "Eén keer" duidt op de verandering van de dingen die geschud zullen worden omdat ze gemaakt zijn, zodat de dingen die niet geschud worden zullen blijven.
Bijbel Hebreeën 12:28 28 Omdat we daarom het koninkrijk hebben ontvangen, dat onaantastbaar is, zullen we de genade vasthouden waarmee we God zullen dienen en behagen, met bescheidenheid en ontzag.
Bijbel Hebreeën 12:29 29 Want God is een verslindend vuur.
Exodus 24:17

Bijgewerkt: dinsdag 30 mei 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.