MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeën 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Jakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 2

Bijbel Hebreeën 2:1 1 Daarom moeten we buitengewoon voorzichtig zijn met wat we hebben gehoord, zodat we niet vallen.
1 Korintiërs 10:12. Grieks heeft 'wegslippen'
Bijbel Hebreeën 2:2 2 Want als iemand een door engelen gesproken woord, dat werd bevestigd, had gehoord maar het overtrad, werd een rechtvaardige vergelding ontvangen.
Bijbel Hebreeën 2:3 3 Hoe zullen we dan vluchten als we die [dingen] veronachtzamen die redding voor ons zijn, die eerst werden gesproken door onze Heer, en door degenen die van hem hebben gehoord en onder ons werden bevestigd?
Bijbel Hebreeën 2:4 4 Terwijl God van hen getuigde door tekenen, wonderen en verschillende krachtige werken en verdelingen van de Heilige Geest, die naar zijn wil werden gegeven.
Bijbel Hebreeën 2:5 5 Want hij heeft de komende wereld waarover we spreken, niet aan engelen onderworpen.
Bijbel Hebreeën 2:6 6 Maar zoals de Schriftplaats zegt: "Wat is iemand, dat u hem gedenkt en de zoon van de mens, dat u hem bezoekt?"
Psalmen 8:4
Bijbel Hebreeën 2:7 7 U hebt hem een weinig lager dan engelen gemaakt, glorie en eerbied hebt u op zijn hoofd geplaatst en u hebt hem het gezag gegeven over de werken van uw handen.
Psalmen 8:5-7. LXX en POT en Targoem. MT heeft 'weinig lager dan goden'.
Bijbel Hebreeën 2:8 8 En u hebt hierdoor alle dingen onder zijn voeten onderworpen. Omdat hij elk ding aan hem heeft onderworpen, heeft hij niets gelaten wat hij niet heeft onderworpen. Nu zien we echter nog niet dat alles aan hem is onderworpen.
1 Korintiërs 15:27
Bijbel Hebreeën 2:9 9 Hij echter, die een weinig lager dan de engelen was, we zien dat hij Yešúʿ is, want de ervaring van zijn dood, de glorie en de eerbied zijn op hem zelf geplaatst, want hij proefde los van God, de dood in plaats van iedereen.
of ‘hij, God, heeft in zijn genade voor iedereen de dood geproefd’. Ook Origines (3e eeuw) citeert de Oosterse weergave.
Bijbel Hebreeën 2:10 10 Want het was gepast voor hem door wiens hand allen zijn, en van wie alles is, die vele kinderen tot zijn glorie bracht, dat het Hoofd van hun leven zich door zijn ervaring zou perfectioneren.
Bijbel Hebreeën 2:11 11 Want wie heiligt en wie geheiligd zijn, zijn allen één, en hierom schaamt hij zich niet om hen zijn broeders te noemen.
Bijbel Hebreeën 2:12 12 Toen hij zei: "Ik zal mijn broeders uw naam verkondigen, en binnen de gemeente zal ik u prijzen."
Psalmen 22:22
Bijbel Hebreeën 2:13 13 En ook: "Ik zal op hem vertrouwen. en ook: "Zie, ik en de kinderen die God me gegeven heeft!"
Jesaja 8:17,18
Bijbel Hebreeën 2:14 14 Omdat de kinderen deelnemers werden gemaakt in vlees en bloed, was ook hij in deze dingen deelnemer gemaakt op deze manier, zodat hij met zijn dood degene (dat is Sāṭānā) die het gezag had over de dood, zou beëindigen.
Bijbel Hebreeën 2:15 15 En hij zou allen verlossen die uit vrees voor dood, heel hun leven aan slavernij onderworpen waren.
Bijbel Hebreeën 2:16 16 Want de dood had geen gezag over de engelen, maar over het zaad van ʾAbrāhām had hij gezag.
PNT lezing. Grieks heeft 'hij nam niet [de vorm] van engelen, maar van de kinderen van ʾAbrāhām.
Bijbel Hebreeën 2:17 17 Daarom was het gerechtvaardigd dat hij in alle dingen zou worden als zijn broeders, zodat hij barmhartig zou zijn en een trouwe priester in de dingen van God en dat hij een vrijstelling zou zijn voor de zonden van het volk.
Bijbel Hebreeën 2:18 18 Omdat hij in deze heeft geleden en werd beproefd, kan hij degenen die worden beproefd, helpen.

Bijgewerkt: maandag 19 juni 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.