MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeën 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Jakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 7

Bijbel Hebreeën 7:1 1 Deze Malkízdeq, was echter koning van Šālim, de priester van de allerhoogste God, en hij ontmoette ʾAbrāhām toen deze terugkeerde van de afslachting van de koningen, en hij zegende hem.
Bijbel Hebreeën 7:2 2 ʾAbrāhām scheidde van alles wat hij had hem een tiende af. Zijn naam wordt vertaald met 'koning van rechtvaardigheid' en ook met 'melek šālim' wat 'koning van vrede' betekent.
Bijbel Hebreeën 7:3 3 Zonder dat zijn vader en moeder ergens in de afkomst geschreven stonden, noch het begin van zijn dagen, of het einde van zijn leven. Maar zoals [bij] de Zoon van God, blijft zijn priesterschap in eeuwigheid.
Bijbel Hebreeën 7:4 4 Maar zie hoeveel groter was hij dan aartsvader ʾAbrāhām, die hem tienden van het beste gaf?
Bijbel Hebreeën 7:5 5 Degenen uit de zonen van Lewí, die het priesterschap hebben ontvangen, namen bij het gebod van de Wet tienden van het volk van hun broeders, omdat ook zij uit de lendenen van ʾAbrāhām waren voortgekomen.
Bijbel Hebreeën 7:6 6 Maar deze ene [man] die niet in hun generaties staat beschreven, ontving tienden van ʾAbrāhām en hij zegende degene die de belofte ontving.
Bijbel Hebreeën 7:7 7 Het staat buiten kijf dat degene die wordt gezegend, minder is dan zijn meerdere.
Bijbel Hebreeën 7:8 8 Hier ontvangen mensen (die sterven) tienden, maar daar [ontving] hij [ze], over wie de Schriftplaats getuigt dat hij leeft.
Bijbel Hebreeën 7:9 9 Iemand kan zelfs zeggen dat Lewí die door ʾAbrāhām tienden ontving, ook tienden [gaf].
Bijbel Hebreeën 7:10 10 Want die was nog in de lendenen van zijn vader toen hij Malkízdeq ontmoette.
Bijbel Hebreeën 7:11 11 Als dan het priesterschap van de Lewíeten perfect was, (want het werd door de Wet voor het volk bevestigd) waarom moest er dan een andere priester zoals Malkízdeq verrijzen? Zij zegt echter: "Hij zal zoals ʾAhrún zijn."
Het Grieks heeft 'naar de orde van'.
Bijbel Hebreeën 7:12 12 Zoals er een verandering in het priesterschap was, zo was er ook een verandering van de Wet.
Bijbel Hebreeën 7:13 13 Want degene over wie al deze dingen werden gezegd, was uit een andere stam geboren, van wie niemand ooit aan het altaar had gediend.
Bijbel Hebreeën 7:14 14 Want het is geopenbaard dat onze Heer vanuit Yihúdā zou verschijnen, een stam waarover Muše niets had gezegd over het priesterschap.
Bijbel Hebreeën 7:15 15 Het is verder zeer bekend door degene die had gezegd dat er een andere priester zoals Malkízdeq zou verrijzen.
Bijbel Hebreeën 7:16 16 Hij was niet door de wet van vleselijke geboden, maar door de kracht van leven dat niet zal verdampen.
Efeziërs 2:15
andere vertalingen hebben 'eeuwig leven'.
Bijbel Hebreeën 7:17 17 Want hij getuigde over hem: "Jij bent een eeuwige priester zoals Malkízdeq."
Bijbel Hebreeën 7:18 18 Maar de verandering was in het vorige gebod vanwege zijn onvermogen en omdat het geen nut had.
Bijbel Hebreeën 7:19 19 Want de Wet perfectioneert niets. In plaats daarvan kwam de hoop die beter is dan deze en waarmee we God benaderen.
Bijbel Hebreeën 7:20 20 Hij heeft het ons bevestigd door een eed.
Bijbel Hebreeën 7:21 21 Want zij werden zonder een eed priester. Maar deze [ene]
met een eed, zoals hij door Dawid tegen hem heeft gezegd: "De HEER heeft gezworen, en zal niet liegen dat jij een eeuwige priester bent zoals Malkízdeq."
Bijbel Hebreeën 7:22 22 In dit alles is het een beter verbond, waarvan Yešúʿ de borg is.
Matteüs 26:28
Bijbel Hebreeën 7:23 23 Terwijl zij vele priesters waren, omdat ze stierven en niet toegestaan werden om te blijven.
Bijbel Hebreeën 7:24 24 Maar omdat deze Ene eeuwig blijvend is, zal zijn priesterschap niet voorbijgaan.
Bijbel Hebreeën 7:25 25 En hij kan eeuwig leven geven aan diegenen die door hem tot God naderen. Want hij leeft altijd, en hij offert gebeden voor ons.
of 'zijn hand'.
Bijbel Hebreeën 7:26 26 Want een priester als deze is geschikt voor ons. Zuiver, zonder kwaad, vlekkeloos, afgescheiden van zonde en verheven boven de hemel.
Bijbel Hebreeën 7:27 27 En hij heeft geen dagelijkse verplichting, zoals de hogepriesters. Eerst vanwege eigen zonden en dan voor het volk om slachtoffers aan te bieden, want hij heeft dit één keer gedaan door zichzelf aan te bieden.
Bijbel Hebreeën 7:28 28 De Wet stelt dus zwakke mannen tot priester aan. Maar het woord van de eed die uit de Wet voortkwam, was de Zoon die eeuwig perfect is.

Bijgewerkt: dinsdag 28 maart 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.