MatteüsMarkusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus 1 2 3 4 5 2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 1

Bijbel 1 Petrus 1:1 1 Petros, een gezant van Yešúʿ Mšíḥā, aan de verkozenen en kolonisten die verzaaid zijn in Pontos en Galatía, Qapadoqia, Asía en Bítunía.
Handelingen 8:1; 11:19; 18:2
Bijbel 1 Petrus 1:2 2 Zij die in de voorkennis van God de Vader zijn verkozen met heiliging van de Geest, dat zij gehoorzaam zullen zijn vanwege de besprenkeling van het bloed van Yešúʿ Mšíḥā. Laat de genade en vrede in jullie vermeerderen.
Bijbel 1 Petrus 1:3 3 Gezegend is God, de Vader van onze Heer Yešúʿ Mšíḥā, die ons door zijn grootse mededogen wedergeboren heeft doen worden door de opstanding van Yešúʿ Mšíḥā, tot hoop van redding,
Bijbel 1 Petrus 1:4 4 en tot een erfenis die niet bederft, verontreinigt of wegkwijnt, die voor jullie in de hemel is bereid!
Bijbel 1 Petrus 1:5 5 Terwijl jullie worden behouden, door de kracht van God en door geloof, voor het leven dat klaar staat om te worden geopenbaard in de laatste tijden,
Bijbel 1 Petrus 1:6 6 waarin jullie je eeuwig zullen verheugen, ondanks wat ontmoediging in deze tijd, die jullie door diverse beproevingen is overkomen.
Bijbel 1 Petrus 1:7 7 Zo kan het bewijs van jullie geloof worden gezien, dat meer waard is dan fijn gelouterd goud, tot de glorie, eer en lof bij de openbaring van Yešúʿ Mšíḥā,
Bijbel 1 Petrus 1:8 8 die jullie niet hebben gezien maar [toch] liefhebben. En door zijn geloof verblijden jullie je met een prijzenswaardige en onuitsprekelijke vreugde.
Grieks heeft 'jullie geloof'
Bijbel 1 Petrus 1:9 9 Mogen jullie de vergoeding ontvangen voor jullie geloof; de redding van jullie ziel.
Bijbel 1 Petrus 1:10 10 Die redding die de profeten hadden onderzocht, toen ze profeteerden over de genade die jullie gegeven zou worden.
Bijbel 1 Petrus 1:11 11 Zij onderzochten de tijd waarvan de Geest van de Mšíḥā die in hen verbleef, toonde en getuigde over het lijden van de Mšíḥā en de glorie die er op zou volgen.
Bijbel 1 Petrus 1:12 12 Alles wat zij zochten werd hun geopenbaard. Niet omdat ze het voor zichzelf hebben gezocht, maar voor ons. Ze hebben voor ons de dingen geprofeteerd, die nu aan jullie worden geopenbaard door wat wij jullie hebben verkondigd, door de van de hemel gezonden Heilige Geest. Zelfs engelen willen ze bekijken.
Niet in Grieks.
Bijbel 1 Petrus 1:13 13 Wees daarom alert, volledig wakker en hoop op de vreugde die tot jullie zal komen bij de openbaring van onze Heer Yešúʿ Mšíḥā.
'omgord de lendenen van jullie gedachten'.
Bijbel 1 Petrus 1:14 14 Wees gehoorzaam als kinderen en heb geen deel aan de vroegere begeerten, die jullie vroeger zonder kennis hebben begeerd.
Bijbel 1 Petrus 1:15 15 Wees echter heiligen in heel jullie gedrag, omdat hij die jullie heeft geroepen heilig is.
Bijbel 1 Petrus 1:16 16 Daarom staat er geschreven: "Wees heilig, omdat ook ik heilig ben!"
Bijbel 1 Petrus 1:17 17 En als jullie een beroep op de Vader doen, die geen toneel accepteert en iedereen naar eigen werken oordeelt, breng de tijd van uw vreemdelingschap dan met ontzag door,
Bijbel 1 Petrus 1:18 18 en weet dat jullie niet met vergankelijk zilver of goud zijn bevrijd van de zinloze werken die jullie van jullie vaders hebben ontvangen,
Bijbel 1 Petrus 1:19 19 maar met het kostbare, vlekkeloze en smetteloze bloed van het Lam dat de Mšíḥā is.
Bijbel 1 Petrus 1:20 20 Hij moest hiervoor afgescheiden zijn, voor de grondlegging van de wereld en is in deze laatste tijden voor jullie geopenbaard,
Bijbel 1 Petrus 1:21 21 degenen die door hem in God geloofden, die hem uit het verblijf van de doden heeft opgewekt, en hem de glorie heeft gegeven zodat jullie geloof en hoop op God zou zijn.
Bijbel 1 Petrus 1:22 22 Zodat jullie zelf heilig zullen zijn door gehoorzaamheid aan de waarheid, en dat jullie vervuld zullen zijn van liefde die geen toneel accepteert en uit een zuiver en een perfect hart elkaar liefhebben.
Bijbel 1 Petrus 1:23 23 Als wedergeboren mensen, niet uit vergankelijk maar uit onvergankelijk zaad, dat door het levende woord van God is, wat eeuwig blijvend is.
of 'wat veroudert'.
Bijbel 1 Petrus 1:24 24 Want alle vlees is als gras en haar schoonheid als de bloem van het veld; gras verdort en de bloem kwijnt weg.
Grieks heeft 'de glorie van de mens is als het gras'
Bijbel 1 Petrus 1:25 25 Maar het woord van onze God, is eeuwig blijvend. En dit is het woord dat tot jullie is verkondigd.

Bijgewerkt: maandag 19 juni 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.