MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus 1 2 3 4 5 2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 2

Bijbel 1 Petrus 2:1 1 Stop daarom met al wat slecht is, met elke list en met toneel, afgunst en beschuldiging.
Bijbel 1 Petrus 2:2 2 Wees als pasgeboren baby's en begeer het woord als zuivere, geestelijke melk waarmee jullie gevoed zullen worden in het leven.
Bijbel 1 Petrus 2:3 3 Jullie hebben geproefd en gezien dat de HEER goed is,
Psalmen 34:8
Bijbel 1 Petrus 2:4 4 tot wie jullie zijn genaderd, die de levende Steen is, die door de mensen is verworpen, maar verkozen en geëerbiedigd bij God.
Bijbel 1 Petrus 2:5 5 Omdat ook jullie als levende stenen tot een geestelijke tempel en tot heilige priesters zijn geworden, om aanvaardbare spirituele offers te brengen voor God, door Yešúʿ Mšíḥā.
Grieks heeft 'huis'.
Bijbel 1 Petrus 2:6 6 Want er staat in de Schriftplaats geschreven: "Zie, ik leg in Ṣehyún een goedgekeurde en kostbare steen als hoofd van de hoek. En wie in hem gelooft zal niet beschaamd raken."
Jesaja 28:16
of 'beproefde'.
Bijbel 1 Petrus 2:7 7 Aan jullie die geloven is deze eer daarom gegeven, maar voor degenen die niet overtuigd zijn,
Grieks volgt met Psalmen 118:22.
Bijbel 1 Petrus 2:8 8 is hij een Rots van struikeling en een steen van aanstoot, en zij struikelen erover, omdat ze niet overtuigd zijn van het woord dat voor hen was bedoeld.
Hebreeuws, abna.
Bijbel 1 Petrus 2:9 9 Maar jullie zijn een verkozen generatie, die als priesters voor het koninkrijk dienen, een heilig volk, een bevrijdde menigte om de glorie aan te kondigen van degene die jullie uit de duisternis heeft geroepen naar zijn overvloedige licht.
of 'uitverkoren'
Bijbel 1 Petrus 2:10 10 Jullie werden vroeger niet tot een volk gerekend, maar jullie zijn nu Gods volk. Ook was de barmhartigheid niet over jullie, maar nu wordt de barmhartigheid over jullie uitgeschonken!
Bijbel 1 Petrus 2:11 11 Ik verzoek jullie, mijn geliefden, dat jullie als doorreizigers en kolonisten, afscheid nemen van alle begeerten van het lichaam, die oorlog tegen de ziel voeren.
Bijbel 1 Petrus 2:12 12 Laat jullie gedrag goed zijn tegenover alle mensen die slechte woorden over jullie spreken. Ze zullen jullie goede daden zien en God prijzen op de dag van het onderzoek.
Bijbel 1 Petrus 2:13 13 Wees aan alle mensen onderworpen om God; aan koningen om hun gezag.
Bijbel 1 Petrus 2:14 14 Aan rechters, omdat zij door hem zijn gezonden tot wraak op de overtreders en tot lof van wie goed doen.
Bijbel 1 Petrus 2:15 15 Want dit is de wil van God, dat door jullie goede daden de monden van dwazen, die God niet kennen, zwijgen.
of 'sluiten'.
Bijbel 1 Petrus 2:16 16 Als vrije mensen, niet als mensen die voor hun vrijheid een sluier voor slechtheid zoeken, maar als bedienden van God.
Bijbel 1 Petrus 2:17 17 Eer iedereen, heb je broeders lief, vrees God en eer koningen.
Bijbel 1 Petrus 2:18 18 En die bedienden die er onder jullie zijn, wees met ontzag onderworpen aan jullie heren. Niet alleen voor wie goed en zacht zijn, maar ook voor wie hard en moeilijk zijn.
Bijbel 1 Petrus 2:19 19 Want zij hebben genade tegenover God omdat ze vanwege een goed geweten de spanning verduren die hen onterecht overkomt.
Bijbel 1 Petrus 2:20 20 Maar degenen die vanwege hun fouten verdrukking verduren, wat voor eer hebben zij? Wanneer jullie echter het goede doen, maar ze jullie benadelen, en jullie volharden, dan vergroot het jullie glorie bij God.
Bijbel 1 Petrus 2:21 21 Want dit is jullie roeping omdat de Mšíḥā ook voor ons is gestorven en hij heeft ons dit voorbeeld achtergelaten, zodat jullie in zijn voetstappen lopen.
Bijbel 1 Petrus 2:22 22 [Hij] die niet zondigde, noch werd er list in zijn mond gevonden,
Bijbel 1 Petrus 2:23 23 die werd uitgescholden, maar niet schold,
en leed maar niet dreigde,
en hij gaf het oordeel over aan de Rechter van rechtvaardigheid.
Bijbel 1 Petrus 2:24 24 En hij heeft al onze zonden opgenomen en heeft ze in zijn lichaam aan het kruis opgetild. Wanneer we zijn gestorven voor de zonde, zullen we in zijn rechtvaardigheid leven want jullie zijn door zijn wonden genezen.
Jesaja 53:3
Letterlijk 'beklommen' zoals in Matteüs 17:1; Marcus 9:2
Bijbel 1 Petrus 2:25 25 Want jullie waren verdwaalde schapen, maar nu zijn jullie teruggekeerd naar de herder en de opziener over jullie zielen.

Bijgewerkt: vrijdag 29 september 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.