MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 11

Bijbel 1 Korintiërs 11:1 1 Doe me na zoals ook ik de Mšíḥā [nadoe].
Bijbel 1 Korintiërs 11:2 2 Ik prijs jullie, mijn broeders, dat jullie mij in alles hebben herinnerd. Zoals ik aan jullie de geboden heb aangereikt, zo houden jullie hen.
als in Mattheus 5:19. Sommige vertalingen hebben 'overleveringen'.
Bijbel 1 Korintiërs 11:3 3 Want ik wil dat jullie weten dat de Mšíḥā het hoofd van iedere man is. En de man is het hoofd van de vrouw. En God is het hoofd van de Mšíḥā.
of 'oorsprong'.
Bijbel 1 Korintiërs 11:4 4 Elke man die bidt of profeteert terwijl zijn hoofd bedekt is, onteert zijn hoofd.
Bijbel 1 Korintiërs 11:5 5 Elke vrouw die bidt of profeteert terwijl haar hoofd onthuld is, beschaamt haar hoofd want ze is [dan] als iemand met geschoren hoofd.
(gle) komt overeen met H1540 יגלו.
Bijbel 1 Korintiërs 11:6 6 Want als een vrouw onbedekt is; laat ze ook het haar afknippen, maar als het voor een vrouw afschuwelijk is om afgeknipt of geschoren te zijn, laat ze dan haar hoofd bedekken.
Bijbel 1 Korintiërs 11:7 7 Want een man moet niet zijn hoofd bedekken omdat hij naar de gelijkenis en de glorie van God is, maar de vrouw is de glorie van de man.
Bijbel 1 Korintiërs 11:8 8 Want een man is niet uit de vrouw, maar de vrouw is uit de man.
Bijbel 1 Korintiërs 11:9 9 Ook is de man niet vanwege de vrouw geschapen, maar de vrouw vanwege de man.
Bijbel 1 Korintiërs 11:10 10 Hierom moet een vrouw gezag over haar hoofd hebben vanwege de engelen.
Strongs H7981. Lamsa en Murdock hebben hier 'bedekking op'.
Bijbel 1 Korintiërs 11:11 11 Er is echter geen man zonder vrouw of een vrouw zonder man in onze Heer.
Bijbel 1 Korintiërs 11:12 12 Want zoals de vrouw van de man is, is ook de man van de vrouw maar van God is alles.
Bijbel 1 Korintiërs 11:13 13 Oordeel daarom bij jullie zelf. Is het gepast voor een vrouw om tot God te bidden terwijl ze haar hoofd onthult?
Bijbel 1 Korintiërs 11:14 14 Leert zelfs de natuur jullie niet dat wanneer het haar van een man lang is, dat het hem tot oneer is?
Bijbel 1 Korintiërs 11:15 15 En als een vrouw het haar laat groeien, is het haar schoonheid omdat het aan haar is gegeven tot bedekking.
Bijbel 1 Korintiërs 11:16 16 Maar als iemand deze dingen betwist: wij hebben een gewoonte als deze niet, ook de gemeente van God niet.
Bijbel 1 Korintiërs 11:17 17 Maar ik draag jullie dit niet op om jullie te prijzen, want jullie zijn niet vooruitgekomen maar tot een gebrek afgedaald.
Bijbel 1 Korintiërs 11:18 18 Want ik heb gehoord dat wanneer jullie met de gemeente vergaderen, dat er onderlinge verdeeldheid is, wat ik deels geloof.
Bijbel 1 Korintiërs 11:19 19 Verwacht ook onderlinge woordenstrijden zodat degenen die onder jullie zijn onderzocht, bekend mogen zijn.
Bijbel 1 Korintiërs 11:20 20 Wanneer jullie vergaderen, eten en drinken jullie zoals het past op de dag van onze Heer,
Grieks heeft 'wanneer jullie samenkomen dan is dat niet om de maaltijd van de Heer te eten'.
Bijbel 1 Korintiërs 11:21 21 echter, de een eet zijn maaltijd thuis terwijl een ander hongerig is, en een ander is dronken.
Bijbel 1 Korintiërs 11:22 22 Hebben jullie geen huizen waar jullie eten en drinken, of veronachtzamen jullie de gemeente van God en hebben jullie degenen die niets hebben beschaamd? Wat zal ik tegen jullie zeggen? Prijs ik jullie? Dat doe ik niet!
Bijbel 1 Korintiërs 11:23 23 Want wat ik van onze Heer heb ontvangen, heb ik jullie aangereikt; dat onze Heer Yešúʿ in de nacht waarin hij werd verraden het brood nam,
Bijbel 1 Korintiërs 11:24 24 en hij bad en brak het en hij zei: "Neem en eet; dit is mijn lichaam dat voor jullie is gebroken. Doe het zo tot herdenking van mij."
Bijbel 1 Korintiërs 11:25 25 [Net] zo, nadat ze de maaltijd hadden gehad, gaf hij ook de beker en hij zei: "Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed. Doe het zo vaak als jullie het drinken tot herdenking van mij."
Lucas 22:20
Bijbel 1 Korintiërs 11:26 26 Want zo vaak als jullie dit brood eten en deze beker drinken, gedenken jullie de dood van onze Heer tot zijn komst!
of 'advent'.
Bijbel 1 Korintiërs 11:27 27 Wie daarom van het brood van de HEER eet, en van zijn beker drinkt maar er niet waardig voor is, is schuldig aan het bloed en het lichaam van de HEER.
Bijbel 1 Korintiërs 11:28 28 Laat iemand zichzelf daarom onderzoeken en daarna eten van het brood en drinken van deze beker.
Bijbel 1 Korintiërs 11:29 29 Wie er ooit van eet en drinkt maar er niet waardig voor is, drinkt en eet zichzelf een veroordeling, door niet het lichaam van de HEER te onderscheiden.
Bijbel 1 Korintiërs 11:30 30 Daarom zijn velen onder jullie ziek en zwak en velen slapen.
Bijbel 1 Korintiërs 11:31 31 Want als we onszelf oordelen, worden we niet geoordeeld.
Bijbel 1 Korintiërs 11:32 32 Maar wanneer we door onze Heer worden geoordeeld, worden we gecorrigeerd, zodat we niet met de wereld veroordeeld worden.
Bijbel 1 Korintiërs 11:33 33 Van nu af, mijn broeders, wanneer jullie vergaderen moeten jullie op elkaar wachten om te eten.
Bijbel 1 Korintiërs 11:34 34 Maar laat wie honger heeft thuis eten zodat jullie niet tot veroordeling vergaderen. Wat betreft het overige, zal ik gebieden als ik ben gekomen.

Bijgewerkt: zondag 26 maart 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.