MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudas 1 Openbaring

Hoofdstuk 1

Bijbel Judas 1:1 1 Yihúdā, de bediende van Yešúʿ Mšíḥā, maar broer van Yaʿqúb aan de door God geroepen volken, de geliefden van God de Vader, die in Yešúʿ Mšíḥā zijn behouden.
Bijbel Judas 1:2 2 Mag barmhartigheid, vrede en liefde voor jullie worden vermeerderd.
Bijbel Judas 1:3 3 Geliefden, terwijl ik in alle ijver de moeite doe jullie te schrijven over onze gezamenlijke redding, moet ik jullie schrijven om de strijd vast te houden voor het geloof, dat ooit aan de heiligen is gegeven.
of 'leven'.
Bijbel Judas 1:4 4 Want sommigen hebben toegang verkregen, die vroeger werden beschreven met dit oordeel: Slechte mannen, die de genade van God verdraaien voor onreinheid. Ze ontkennen degene die de enige Heer God en onze Heer Yešúʿ Mšíḥā is.
Bijbel Judas 1:5 5 En ik wil jullie eraan herinneren, hoewel jullie het allen weten, dat God toen hij het volk uit Meṣrén had bevrijd, de ongelovigen later vernietigde.
Grieks heeft 'de Heer'.
Bijbel Judas 1:6 6 En de engelen die hun waardigheid niet behielden maar hun eigen omgeving verlieten, heeft hij tot oordeel van de grote dag in onzichtbare kettingen in duisternis bewaard.
Bijbel Judas 1:7 7 Net als Sadúm en ʿAmúrā en de omliggende steden op die wijze hebben gehoereerd en ze gingen een ander vlees achterna en werden beneden geplaatst, voorbeeld van het eeuwige vuur, terwijl ze zijn veroordeeld tot het gerecht.
Bijbel Judas 1:8 8 Ook op deze wijze dagdromen degenen die het vlees verontreinigen, heerschappij verwerpen en de glorie lasteren.
Bijbel Judas 1:9 9 Toch, toen Míkāʾyel, een hoofd over engelen, met de aanklager over het lichaam van Muše sprak, veroordeelde hij hem niet met een lasterlijk oordeel maar hij zei: "De HEER zal u straffen."
Daniël 10:13
Bijbel Judas 1:10 10 Maar deze mannen belasteren dingen die zij niet begrijpen. En in de dingen waarin zij van nature als stomme dieren zijn, daarin zijn ze verdorven.
Bijbel Judas 1:11 11 Wee hen, want zij zijn de weg van Qāʾen opgegaan en ze hebben voor een beloning de achter de misleiding van Belam gegaan, ze zijn vergaan in de opstand van Kurach.
Bijbel Judas 1:12 12 Dit zijn degenen die zich tijdens hun vermaak verontreinigen, waar ze hollen om zichzelf schaamteloos te voeden. [Ze zijn] regenloze wolken die met de wind meewaaien; geëindigde vruchtbomen, vruchteloos, die twee keer zijn gestorven en onblote wortels hebben;
Bijbel Judas 1:13 13 machtige golven van de zee die door hun schuim hun verwarring tonen. Ze zijn misleide sterren, voor wie de donkere mist voor eeuwig wordt behouden.
Bijbel Judas 1:14 14 Maar Ḥnúk, de zevende vanaf ʾĀdām, profeteerde tot hen toen hij zei: "Zie, de HEER komt met zijn tienduizenden heiligen,
Henoch 1:9
Bijbel Judas 1:15 15 om allen te oordelen en om zielen te berispen vanwege de werken van degenen die zich hebben misdragen en om alle ruwe woorden die misdadige zondaars hebben gesproken."
Bijbel Judas 1:16 16 Zij zijn degenen die over alles mopperen en klagen, terwijl ze volgens hun eigen begeerten lopen en hun monden vreselijke dingen spreken, en ze geven glorie aan personen voor de winst.
Bijbel Judas 1:17 17 Maar jullie, mijn geliefden, herinner die woorden die vroeger werden gesproken door de gezanten van onze Heer Yešúʿ Mšíḥā,
Bijbel Judas 1:18 18 die aan jullie verteld hebben dat er in de eindtijd spotters zouden zijn, die volgens hun eigen begeerten de slechtheid nagaan.
2 Petrus 3:3
Bijbel Judas 1:19 19 Dit zijn degenen die [zichzelf] afscheiden, beesten die de Geest niet hebben.
Bijbel Judas 1:20 20 Maar jullie, mijn geliefden, wees opnieuw opgebouwd in jullie heilige geloof door de Heilige Geest terwijl jullie bidden.
Bijbel Judas 1:21 21 Laten we ons in de liefde van God houden, terwijl we het mededogen van onze Heer Yešúʿ Mšíḥā tot onze eeuwige redding verwachten.
Bijbel Judas 1:22 22 En grijp sommigen van hen uit het vuur.
Bijbel Judas 1:23 23 Betoon hen, als ze echter berouw hebben, liefde met ontzag, en negeer zelfs het gewaad dat door het vlees is verontreinigd.
De tweede betekenis is 'haten'.
Bijbel Judas 1:24 24 Maar aan hem die ons zonder zonde of smet kan behouden en ons vlekkeloos doet standhouden.
Bijbel Judas 1:25 25 Alleen God is onze Bevrijder door onze Heer Yešúʿ Mšíḥā, aan hem zij lof en vreugde; glorie, het rijk, eer en grootsheid. Zowel nu als in alle eeuwen. Amen.

Bijgewerkt: dinsdag 23 mei 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.