MatteüsMarcusLucasJohannes 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 HandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 6

Bijbel Johannes 6:1 1 Na deze dingen ging Yešúʿ naar de overkant van het meer van Glílā, [het meer van Tiberios].
Bijbel Johannes 6:2 2 En grote menigten mensen volgden hem, want ze hadden de tekenen gezien die hij voor de zieken had gedaan.
Bijbel Johannes 6:3 3 En Yešúʿ ging een heuvel op en ging daar met zijn leerlingen zitten.
Bijbel Johannes 6:4 4 Maar de Peṣḥāviering van de Joden kwam nabij.
Bijbel Johannes 6:5 5 Yešúʿ sloeg zijn ogen op en zag de grote menigte die naar hem toe kwam, en hij zei tegen Fílíppos: "Waar kunnen we brood kopen zodat deze mensen kunnen eten?"
Bijbel Johannes 6:6 6 Dit zei hij om hem te beproeven, want hij wist wat hij moest doen.
Bijbel Johannes 6:7 7 Fílíppos zei tegen hem: "Tweehonderd denarie aan brood zou niet voldoende voor hen zijn [zelfs] als eenieder van hen weinig zou nemen."
Bijbel Johannes 6:8 8 Een van zijn leerlingen, ʾAndreās de broer van Šemʿún Kiʾfā, zei:
Bijbel Johannes 6:9 9 "Hier is een jongen die vijf gerstebroden en twee vissen heeft. Maar wat is dit voor dezen?"
Bijbel Johannes 6:10 10 Yešúʿ zei tegen hen: "Laat alle mensen aanliggen." Nu was daar veel gras op die plaats. De mannen lagen aan. Vijfduizend in getal.
Bijbel Johannes 6:11 11 En Yešúʿ nam het brood, zegende [het] en verdeelde het voor wie aanlagen en deed ook zo met de vis, zoveel ze wensten.
Bijbel Johannes 6:12 12 Toen ze verzadigd waren zei hij tegen zijn leerlingen: "Verzamel de overgebleven stukken, zodat er niets verloren gaat."
Bijbel Johannes 6:13 13 En ze verzamelden en vulden twaalf korven met brokken, die waren overgebleven van degenen die van de vijf gerstebroden hadden gegeten.
Bijbel Johannes 6:14 14 Zij en degenen die het teken dat Yešúʿ had gedaan hadden gezien, zeiden: "Echt, dit is de profeet die in de wereld zou komen!"
Bijbel Johannes 6:15 15 Maar Yešúʿ wist dat ze zouden komen en hem grijpen om hem koning te maken, dus trok hij zich in eenzaamheid terug op de berg.
Bijbel Johannes 6:16 16 Toen het avond was geworden, daalden zijn leerlingen af naar het meer.
Bijbel Johannes 6:17 17 Ze stapten in een boot en ze gingen naar de overkant bij Kfar-Naḥum. Hoewel het donker was geworden, was Yešúʿ nog niet bij hen gekomen.
Bijbel Johannes 6:18 18 Nu was het meer hevig tegen hen gekeerd, want er was een sterke wind opgestoken.
Bijbel Johannes 6:19 19 Toen ze ongeveer vijfentwintig of dertig stadiën hadden geroeid, zagen ze Yešúʿ terwijl hij over het meer liep in de richting van hun boot. Ze waren bevreesd!
vijf of zes kilometer
Bijbel Johannes 6:20 20 Maar Yešúʿ zei tegen hen: "Ik ben [het], vrees niet!"
Bijbel Johannes 6:21 21 Daarna wilden ze hem in de boot ontvangen. Op dat moment bereikte de boot het land waar ze naar toe gingen.
Bijbel Johannes 6:22 22 De volgende dag zag de menigte, die aan de overkant van het meer was, dat daar geen andere boot was, behalve die waarin de leerlingen gegaan waren, maar dat Yešúʿ niet met zijn leerlingen in de boot was gestapt.
Bijbel Johannes 6:23 23 Er waren echter andere boten uit Tiberios gekomen naar de plaats waar ze brood hadden gegeten toen Yešúʿ het [brood] zegende.
Bijbel Johannes 6:24 24 Maar de menigte zag, dat zowel Yešúʿ als zijn leerlingen daar niet waren, dus gingen ze in deze boten naar Kfar-Naḥum om naar Yešúʿ te zoeken.
Bijbel Johannes 6:25 25 Zodra ze hem aan de overkant van het meer hadden gevonden, zeiden ze tegen hem: "Rabbi, wanneer bent u hier gekomen?"
Bijbel Johannes 6:26 26 Yešúʿ antwoordde en zei tegen hen: "De waarheid: ik zeg u dat u me niet zoekt omdat u de tekenen hebt gezien, maar omdat u brood hebt gegeten en werd verzadigd.
Bijbel Johannes 6:27 27 Werk niet voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat houdbaar is voor het eeuwige leven, dat de Mensenzoon u zal geven. God de Vader heeft dit door hem gegarandeerd."
Meʾkúltā vs koninkrijk 'Malkútā'.
Bijbel Johannes 6:28 28 Ze zeiden tegen hem: "Wat moeten we doen om de werken van God te bewerken?"
Bijbel Johannes 6:29 29 Yešúʿ antwoordde en zei tegen hen: "Dit is het werk van God, dat u gelooft in degene die hij heeft gezonden."
Bijbel Johannes 6:30 30 Ze zeiden tegen hem: "Wat voor teken doet u zodat we [het] zien en in u geloven? Wat doet u?
Bijbel Johannes 6:31 31 Onze vaders hebben in de wildernis manna gegeten zoals er staat geschreven: "Hij gaf hun brood van de hemel te eten."
Psalmen 105:40
Bijbel Johannes 6:32 32 Yešúʿ zei tegen hen: "De waarheid: ik zeg u dat het niet Muše was die u brood gaf van de hemel, maar mijn Vader die u brood van waarheid van de hemel geeft.
Bijbel Johannes 6:33 33 Want het brood van God is degene die van de hemel is afgedaald om leven aan de wereld te geven."
Bijbel Johannes 6:34 34 Ze zeiden tegen hem: "Onze Heer, geef ons altijd dit brood!"
Bijbel Johannes 6:35 35 Yešúʿ zei tegen hen: "Ik ben het brood van leven; wie naar mij komt, zal geen honger hebben, en wie in mij gelooft, zal eeuwig geen dorst hebben.
Numeri 20:11
Bijbel Johannes 6:36 36 Maar ik heb u verteld, dat u mij hebt gezien maar geen geloof stelt.
Bijbel Johannes 6:37 37 Al wie door mijn Vader aan mij is gegeven, zal naar mij komen. En wie naar mij komt, zal ik niet verwerpen.
Bijbel Johannes 6:38 38 Want ik ben niet van de hemel afgedaald om mijn eigen wil te doen, maar de wil van degene die mij heeft gezonden.
Bijbel Johannes 6:39 39 Dit is de wil van degene die mij heeft gezonden: dat ik niets van wat hij mij heeft gegeven verloren zal laten gaan, maar dat ik hem op de laatste dag zal opwekken.
Bijbel Johannes 6:40 40 Want dit is de wil van mijn Vader: dat allen die de Zoon zien en in hem geloven, eeuwig leven zullen hebben. En ik zal hem op de laatste dag opwekken."
Bijbel Johannes 6:41 41 Nu bleven de Joden tegen hem mopperen omdat hij had gezegd: "Ik ben het brood dat van de hemel is afgedaald."
Bijbel Johannes 6:42 42 En ze zeiden: "Is dit niet Yešúʿ, de zoon van Yawsef, van wie we de vader en moeder kennen? En hoe kan deze man zeggen: 'ik ben van de hemel afgedaald'?
Bijbel Johannes 6:43 43 Yešúʿ antwoordde en zei tegen hen: "Mopper niet met elkaar.
Bijbel Johannes 6:44 44 Geen mens kan naar mij komen, behalve wanneer de Vader (die mij heeft gezonden) hem leidt. En ik zal hem op de laatste dag opwekken.
Bijbel Johannes 6:45 45 Want er staat in de Profeten geschreven dat allen door God geleerd zullen worden. Daarom zal iedereen die van de Vader heeft gehoord en van hem heeft geleerd, naar mij komen.
Jesaja 54:13
Bijbel Johannes 6:46 46 Er is geen mens die de Vader heeft gezien behalve hij die van God is. Hijzelf ziet de Vader.
Bijbel Johannes 6:47 47 De waarheid: ik zeg u dat wie ook in mij gelooft eeuwig leven heeft.
Bijbel Johannes 6:48 48 Ik ben het brood van leven.
Bijbel Johannes 6:49 49 Uw vaders aten manna in de wildernis en ze zijn gestorven.
Bijbel Johannes 6:50 50 Maar dit is het brood dat van de hemel is afgedaald, zodat men ervan eet en niet zal sterven.
Bijbel Johannes 6:51 51 Ik ben het brood van leven dat van de hemel is afgedaald. En als iemand van dit brood eet, zal hij eeuwig leven. Het brood dat ik geef, is mijn lichaam, dat ik voor het leven van de wereld geef."
Bijbel Johannes 6:52 52 En de Joden streden met elkaar en ze zeiden: "Hoe kan hij zijn lichaam aan ons te eten geven?"
Bijbel Johannes 6:53 53 Toen zei Yešúʿ tegen hen: "De waarheid: ik zeg dat u, tenzij u het lichaam van de Mensenzoon eet en zijn bloed drinkt, geen leven in uzelf hebt.
Bijbel Johannes 6:54 54 Wie van mijn lichaam eet, en drinkt van mijn bloed, heeft eeuwig leven en ik zal hem op de laatste dag opwekken.
Werkwoord identiek als in voorgaande versen.
Bijbel Johannes 6:55 55 Want mijn lichaam is in waarheid voedsel en mijn bloed is in waarheid drank.
Bijbel Johannes 6:56 56 Hij die mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik in hem.
Bijbel Johannes 6:57 57 Het is zoals de levende Vader mij heeft gezonden, en ik leef door de Vader. Zo zal degene die mij eet ook door mij leven.
Bijbel Johannes 6:58 58 Dit is het brood dat van de hemel is afgedaald. Het is niet zoals uw vaders manna aten en zijn gestorven. Wie dit brood eet, zal eeuwig leven."
Bijbel Johannes 6:59 59 Hij had deze dingen in de synagoge gesproken toen hij in Kfar-Naḥum leerde.
Bijbel Johannes 6:60 60 Vele van zijn leerlingen die het hadden gehoord, zeiden: "Dit zijn harde woorden; wie kan het aanhoren?"
Bijbel Johannes 6:61 61 Maar Yešúʿ wist in zichzelf dat zijn leerlingen hierover mopperden, dus zei hij tegen hen: "Nemen jullie hier aanstoot aan?
Bijbel Johannes 6:62 62 Wat als jullie de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar de plaats waar hij vroeger was?
Bijbel Johannes 6:63 63 Het is de Geest die doet leven. Het lichaam helpt niet. De woorden die ik met jullie spreek zijn geest en leven.
Grieks heeft 'vlees'.
Bijbel Johannes 6:64 64 Maar er zijn sommigen van jullie die niet geloven." Want Yešúʿ had vooraf geweten wie hem niet zou geloven en wie hem zou verraden.
Bijbel Johannes 6:65 65 Hij zei tegen hen: "Daarom heb ik jullie dit gezegd: dat niemand naar mij kan komen tenzij het hem door mijn Vader is gegeven."
Bijbel Johannes 6:66 66 Vanwege deze woorden trokken veel van zijn leerlingen zich terug en liepen niet [langer] met hem.
Bijbel Johannes 6:67 67 En Yešúʿ zei tegen de twaalf: "Zijn ook jullie van plan te gaan?"
Bijbel Johannes 6:68 68 Šemʿún Kiʾfā antwoordde en zei: "Mijn Heer, naar wie zullen we gaan? U hebt woorden van eeuwig leven,
Bijbel Johannes 6:69 69 en we geloven en weten dat u de Mšíḥā bent, de Zoon van de levende God."
Bijbel Johannes 6:70 70 Yešúʿ zei tegen hen: "Heb ik niet jullie twaalf gekozen? Eén van jullie is een tegenstander."
Bijbel Johannes 6:71 71 Hij sprak over Yihúdā, zoon van Šemʿún Skaryúṭā, want hij, één van de twaalf, zou hem verraden.

Bijgewerkt: zaterdag 29 april 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.