MatteüsMarcusLucasJohannes 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 HandelingenRomeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 9

Bijbel Johannes 9:1 1 Terwijl hij passeerde, zag hij een man die vanaf de moederschoot blind was.
Bijbel Johannes 9:2 2 Daarom vroegen zijn leerlingen hem en zeiden: "Rabbi, wie heeft gezondigd? Was hij het, of waren het zijn ouders, dat hij blind is geboren?"
Bijbel Johannes 9:3 3 Yešúʿ zei tegen hen: "Noch hij heeft gezondigd, noch zijn ouders. Maar [dit is gebeurd] opdat in hem de werken van God gezien worden.
Bijbel Johannes 9:4 4 Ik moet het werk doen van degene die mij heeft gezonden terwijl het dag is. De nacht komt waarin men niet kan werken.
Bijbel Johannes 9:5 5 Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht van de wereld."
Bijbel Johannes 9:6 6 Toen hij deze dingen had gezegd, spuwde hij op de grond en vormde klei van zijn speeksel en smeerde het op de ogen van degene die blind was.
Bijbel Johannes 9:7 7 En hij zei tegen hem: "Ga u in het doopbassin van Šílúḥā wassen." Hij vertrok, waste zich en kwam terwijl hij [kon] zien.
Handelingen 1:2
Bijbel Johannes 9:8 8 Zijn buren en degenen die hem vroeger hadden zien bedelen zeiden: "Is hij niet degene die zat te bedelen?
Bijbel Johannes 9:9 9 Sommigen zeiden: "Hij is het!" Anderen zeiden: "Nee, maar hij lijkt sterk op hem." Maar hij zei: "Ik ben het!"
Bijbel Johannes 9:10 10 Ze zeiden tegen hem: "Hoe zijn uw ogen [dan] geopend?"
Bijbel Johannes 9:11 11 Hij antwoordde en zei tegen hen: "Een man met de naam Yešúʿ maakte klei, smeerde het op mijn ogen en zei tegen mij: 'Ga en was u in het water van Šílúḥā'. Ik ben gegaan en heb me gewassen, waarna ik kon zien."
Bijbel Johannes 9:12 12 Ze zeiden tegen hem: "Waar is hij?" Hij zei tegen hen: "Ik weet het niet."
Bijbel Johannes 9:13 13 Toen brachten ze hem, die van het begin af blind was, naar de Afgescheidenen.
Bijbel Johannes 9:14 14 Het was echter sabbat toen Yešúʿ de klei had gemaakt en zijn ogen had geopend.
Bijbel Johannes 9:15 15 Weer vroegen de Afgescheidenen hem: "Hoe komt het dat u ziet?" Hij zei tegen hen: "Hij deed klei op mijn ogen en ik waste me, waarna ik kon zien."
Bijbel Johannes 9:16 16 Maar sommigen van de Afgescheidenen zeiden: "Die man is niet van God, omdat hij de sabbat niet houdt." Maar anderen zeiden: "Hoe kan een zondig man deze tekenen doen?" En er was verdeeldheid onder hen.
Bijbel Johannes 9:17 17 Opnieuw zeiden ze tegen die blinde man: "Wat zegt u over degene die uw ogen heeft geopend?" Hij zei tegen hen: "Ik zeg, dat hij een profeet is."
ook 'de profeet'
Bijbel Johannes 9:18 18 Maar de Joden geloofden niet over hem dat hij blind was geweest en weer kon zien, totdat ze de ouders van degene die weer kon zien hadden geroepen.
Bijbel Johannes 9:19 19 En ze vroegen hun: "Als hij uw zoon is, van wie u zegt dat hij blind is geboren, hoe kan hij nu zien?"
Bijbel Johannes 9:20 20 En zijn ouders antwoordden en zeiden: "We weten dat dit onze zoon is en dat hij blind is geboren.
Bijbel Johannes 9:21 21 Maar hoe hij nu kan zien, of wie zijn ogen heeft geopend, weten we niet. Hij is meerderjarig en zal voor zichzelf spreken!"
Bijbel Johannes 9:22 22 Dit hadden zijn ouders gezegd omdat ze de Joden vreesden, want de Joden hadden besloten dat als iemand zou belijden dat hij de Mšíḥā was, ze hem uit de synagoge zouden werpen.
Bijbel Johannes 9:23 23 Daarom zeiden zijn ouders: "Hij is meerderjarig. Vraag het aan hem!"
Bijbel Johannes 9:24 24 Dus riepen ze de man, die blind was geweest, voor de tweede keer en ze zeiden: "Geef glorie aan God, want we weten dat deze man een zondaar is."
Bijbel Johannes 9:25 25 Toen antwoordde hij en zei tegen hen: "Of hij een zondaar is, weet ik niet maar ik weet één ding; dat ik blind was, en nu, zie, ik kan zien!"
Bijbel Johannes 9:26 26 Opnieuw zeiden ze tegen hem: "Wat heeft hij met u gedaan, hoe opende hij uw ogen?"
Bijbel Johannes 9:27 27 Hij zei tegen hen: "Ik heb het u verteld, maar u hebt het niet gehoord! Waarom wilt u het opnieuw horen? Wilt u soms ook zijn leerlingen worden?"
Bijbel Johannes 9:28 28 Toen scholden ze hem uit en ze zeiden: "U bent één van zijn leerlingen, maar wij zijn leerlingen van Muše!
Bijbel Johannes 9:29 29 En we weten dat God met Muše heeft gesproken, maar van deze man weten we niet vanwaar hij is."
Bijbel Johannes 9:30 30 Die man antwoordde en zei tegen hen: "Dit verbaast me! U weet niet vanwaar hij is, hoewel hij mijn ogen heeft geopend.
Bijbel Johannes 9:31 31 We weten nu, dat God niet de stem van zondaars hoort. Hij hoort degene die hem vreest en zijn wil doet.
Bijbel Johannes 9:32 32 Het is nog nooit gehoord dat een mens de ogen van een blindgeborene heeft geopend.
Bijbel Johannes 9:33 33 Als deze man niet van God was, zou hij dit niet gedaan kunnen hebben."
Bijbel Johannes 9:34 34 En ze antwoordden hem en zeiden: "U bent volledig in zonde geboren en u leert ons?" Toen wierpen ze hem uit.
Bijbel Johannes 9:35 35 Toen Yešúʿ hoorde, dat men hem had uitgeworpen, zocht hij hem op en zei: "Gelooft u in de Zoon van God?"
Bijbel Johannes 9:36 36 Hij die was genezen zei tegen hem: "Wie is hij, mijn Heer, dat ik in hem zou geloven?"
Bijbel Johannes 9:37 37 Yešúʿ zei tegen hem: "U hebt hem gezien en het is degene die met u spreekt."
Johannes 4:26
Bijbel Johannes 9:38 38 En hij zei: "Ik geloof, mijn Heer", en hij knielde en aanbad hem.
Bijbel Johannes 9:39 39 Toen zei Yešúʿ: "Ik ben gekomen voor het oordeel van deze wereld, zodat wie niet zien, kunnen zien, maar wie zien, blind worden."
Bijbel Johannes 9:40 40 En sommigen van de Afgescheidenen, die bij hem waren en dit hadden gehoord, zeiden hem: "Waarom? Zijn ook wij blind?"
Bijbel Johannes 9:41 41 Yešúʿ zei tegen hen: "Als u blind was, zou u> geen zonde hebben, maar nu zegt u: 'wij zien!' Daarom is uw zonde blijvend."

Bijgewerkt: donderdag 25 mei 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.