MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Romeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 13

Bijbel Handelingen 13:1 1 Nu waren er in de gemeente van Antiokia profeten en leraren; Barnaba en Šemʿún die Niger werd genoemd, Luqiās uit de stad Qúrini en Manaʾyil, een zoon van de opvoeder van Herodes (één van de vier vorsten) en Šāwāl.
Grieks heeft 'samen met Herodes opgevoed'.
Bijbel Handelingen 13:2 2 Toen zij vastten en tot God smeekten, zei de Heilige Geest tegen hen: "Scheid Šāwāl en Barnaba voor mij af om te doen waarvoor ik hen heb geroepen."
Bijbel Handelingen 13:3 3 Nadat ze hadden gevast en gebeden, legden ze hun de handen op en zonden hen uit.
Bijbel Handelingen 13:4 4 Toen ze door de Heilige Geest werden gezonden, daalden ze af naar Seloqía en van daaruit reisden ze over de zee naar Qypros.
Bijbel Handelingen 13:5 5 Nadat ze in de stad Salamini waren gekomen verkondigden ze het woord van onze Heer in de synagogen van de Joden en Yúḥanān diende hen.
Bijbel Handelingen 13:6 6 En nadat ze het hele eiland waren rondgegaan, kwamen ze bij de stad Pafos. Ze vonden een tovenaar, een Jood, die een valse profeet was en zijn naam was Baršuma.
Bijbel Handelingen 13:7 7 Hij was een volgeling van een wijs man, de proconsul, genaamd Sergius Pawlos. En de proconsul riep Šāwāl en Barnaba en wilde meer van het woord van God van hen horen.
Bijbel Handelingen 13:8 8 Maar de tovenaar Baršuma, van wie de naam wordt vertaald met Elumas, stond hem tegen omdat hij de proconsul wilde afwenden van het geloof.
Arabisch voor 'tovenaar'.
Bijbel Handelingen 13:9 9 En Šāwāl, die Pawlos werd genoemd, werd vervuld met de Heilige Geest en keek hem aan,
Bijbel Handelingen 13:10 10 en zei: "O, u vol van list en van alle kwaad, zoon van [degene die] beschuldigingen voedt en vijand van alle rechtvaardigheid! Zult u niet ophouden het rechte Pad van de HEER te verdraaien?
De weg voorzegd door Jesaja.
Bijbel Handelingen 13:11 11 Nu is de hand van de HEER op u en u zult blind zijn en de zon een tijd niet zien!" Op dat moment viel er een donkere mist over hem en ging hij rond om iemand te zoeken die hem bij de hand kon leiden.
Bijbel Handelingen 13:12 12 Toen de proconsul zag wat er was gebeurd, verbaasde hij zich en ging de leer van de HEER geloven.
Bijbel Handelingen 13:13 13 Pawlos en Barnaba reisden nu over de zee vanaf de stad Pafos en ze kwamen in Perge in Pamfúlíya terwijl Yúḥanān zich van hen afscheidde, en naar ʾÚrišlem ging.
Marqos
Bijbel Handelingen 13:14 14 Maar ze vertrokken uit Perge en kwamen in Antiokia, een Pisidische stad, en ze gingen op de dag van de sabbat naar de synagoge en gingen zitten.
Bijbel Handelingen 13:15 15 Nadat de Wet en de Profeten waren gelezen, riepen de oudsten van de gemeente hen en ze zeiden: "Mannen, broeders, hebt u een woord van vertroosting tot het volk te spreken?"
Bijbel Handelingen 13:16 16 En Pawlos stond op, gebaarde met zijn hand en zei: "Mannen, kinderen van Isrāʾyel en wie God vrezen, hoor.
Bijbel Handelingen 13:17 17 De God van deze mensen koos onze vaders, verhief hen en maakte hen groots terwijl ze kolonisten in het land Meṣrén waren, toen hij hen met een sterke arm deed uitgaan.
Bijbel Handelingen 13:18 18 En hij voedde hen veertig jaar in de wildernis.
Bijbel Handelingen 13:19 19 Hij vernietigde zeven volken in het land Kanaän en gaf hun land aan hen als erfgoed.
Bijbel Handelingen 13:20 20 Vierhonderd vijftig jaar lang, tot aan de profeet Šmúʾyel, gaf hij hun rechters.
Bijbel Handelingen 13:21 21 En ze vroegen hem een koning en God gaf hun veertig jaar Šāwāl, de zoon van Qíš, een man uit de stam van Benyāmín.
Bijbel Handelingen 13:22 22 En hij verwijderde hem en liet koning Dawid verrijzen en getuigde van hem en zei: 'Ik heb Dawid, de zoon van ʾÍšay, een man van mijn hart bevonden, en hij zal mijn hele wil doen'.
1 Samuël 13:14; 16:12; 7:8-17.
Bijbel Handelingen 13:23 23 Uit de nakomelingen van deze man deed de God van Isrāʾyel, zoals beloofd, een man voortkomen, de Bevrijder Yešúʿ.
Bijbel Handelingen 13:24 24 En hij zond Yúḥanān om vóór zijn komst de doop van berouw tot het gehele volk van Isrāʾyel te verkondigen.
of advent, matteüs 24:3
Bijbel Handelingen 13:25 25 Nadat Yúḥanān zijn bediening had voltooid zei hij: 'Wie denkt u dat ik ben? Niet ik ben [het] maar zie, van degene die na mij komt ben ik het niet waard de riemen van zijn sandalen los te maken'.
Bijbel Handelingen 13:26 26 Mannen, broeders en zonen van de stam van ʾAbrāhām en degenen die God met u dienen; tot u is Hij gezonden. Het Woord van leven.
proselieten
Bijbel Handelingen 13:27 27 Want die inwoners van ʾÚrišlem en hun hoofden hebben het niet waargenomen en ook niet in de geschriften van de Profeten die elke sabbat worden gelezen, maar ze hebben hem veroordeeld. Alle dingen die staan geschreven zijn echter voltooid.
Bijbel Handelingen 13:28 28 Hoewel ze geen reden konden vinden voor de doodstraf, verzochten ze Pilatos dat ze hem konden doden.
Bijbel Handelingen 13:29 29 Nadat ze alles hadden voltooid wat over hem was geschreven, lieten ze hem van het kruis afdalen en plaatsten hem in de grafplaats.
Bijbel Handelingen 13:30 30 Maar God wekte hem echter uit het verblijf van de doden op.
Bijbel Handelingen 13:31 31 En hij is vele dagen gezien door degenen die met hem opgingen van Glílā naar ʾÚrišlem en ze zijn nu zijn getuigen voor het volk.
Bijbel Handelingen 13:32 32 Ook wij, zie! We kondigen u de belofte aan, die aan onze vaders werd gedaan.
Bijbel Handelingen 13:33 33 Zie, God heeft het voor ons, zijn kinderen, vervuld toen hij Yešúʿ opwekte. Er stond geschreven in de tweede Psalm: 'Jij bent mijn Zoon. Vandaag heb ik je verwekt'.
Bijbel Handelingen 13:34 34 Dus wekte God hem uit het verblijf van de doden op zodat hij niet zou terugkeren om bederf te zien omdat hij had gezegd: 'Ik zal u de genade van de getrouwe Dawid schenken'.
Jesaja 55:3.
Bijbel Handelingen 13:35 35 En ook zei hij op een andere plaats: 'U hebt uw Zuivere geen bederf doen zien'.
Bijbel Handelingen 13:36 36 Want Dawid diende in zijn generatie de wil van God, ontsliep, en werd bij zijn vaders gelegd en zag bederf.
Bijbel Handelingen 13:37 37 Maar deze Ene, die door God werd opgewekt, zag geen bederf.
Bijbel Handelingen 13:38 38 Weet dan, mijn broeders, dat door deze [man], aan u de vergeving van zonden wordt verkondigd.
Bijbel Handelingen 13:39 39 En van alles waardoor we niet door de Wet van Muše konden worden gerechtvaardigd; door dit alles zijn allen die in hem geloven gerechtvaardigd!
Bijbel Handelingen 13:40 40 Pas daarom op dat u iets overkomt wat in de profeten is geschreven:
Bijbel Handelingen 13:41 41 'Kijk, jullie minachters, en sta verbijsterd en verga, want ik zal in jullie dagen een werk doen dat jullie niet zullen geloven als iemand [het] jullie vertelt'!
Habakuk 1:5
Bijbel Handelingen 13:42 42 Terwijl ze van hen vandaan gingen verzochten ze hen deze woorden op een andere sabbat met hen te spreken.
Bijbel Handelingen 13:43 43 Nadat de vergadering was ontbonden, gingen veel Joden (ook proselieten die God vreesden) achter hen aan. Zij spraken met hen en overtuigden hen om de genade van God aan te hangen.
Letterlijk 'synagoge'.
Bijbel Handelingen 13:44 44 De volgende sabbat vergaderde de hele stad om het woord van God te horen.
Bijbel Handelingen 13:45 45 Zodra de Joden de grote menigte zagen, raakten ze vervuld van afgunst en waren tegen de woorden van Pawlos en ze lasterden.
Bijbel Handelingen 13:46 46 Toen zeiden Pawlos en Barnaba openlijk tegen hen: "Het was juist dat het woord van God eerst met u is gesproken, maar omdat u het hebt verworpen, hebt u tegen uzelf besloten en bent u het eeuwige leven niet waardig, dus zie maar, wij keren ons tot de volken!"
Bijbel Handelingen 13:47 47 Want zo heeft onze Heer ons geboden zoals er staat geschreven: 'Ik heb jullie tot een licht gemaakt voor de volken, om redding te zijn tot aan de einden van de aarde'.
Bijbel Handelingen 13:48 48 Terwijl de volken luisterden, waren ze blij en prezen ze God. Wie geloofde, werd aangezet tot het eeuwige leven.
Bijbel Handelingen 13:49 49 En het woord van de HEER werd verkondigd in heel dat gebied.
Bijbel Handelingen 13:50 50 Maar de Joden stookten het stadsbestuur en de rijke vrouwen die God met hen aanbaden op, zodat ze een vervolging tegen Pawlos en Barnaba veroorzaakten en ze joegen hen buiten hun grenzen.
Bijbel Handelingen 13:51 51 Toen ze weggingen, schudden ze het stof van hun voeten en kwamen in de stad Ikonion.
Bijbel Handelingen 13:52 52 De leerlingen waren vervuld van vreugde en de Heilige Geest.

Bijgewerkt: zaterdag 6 mei 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.