MatteüsMarcusLucasJohannesHandelingen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Romeinen1 Korintiërs2 KorintiërsGalatenEfeziërsFilippenzenKolossenzen1 Tessalonicenzen2 Tessalonicenzen1 Timoteüs2 TimoteüsTitusFilemonHebreeënJakobus1 Petrus2 Petrus1 Johannes2 Johannes3 JohannesJudasOpenbaring

Hoofdstuk 28

Bijbel Handelingen 28:1 1 Later kwamen we te weten, dat dit eiland Meliti werd genoemd.
of 'Kefalonia'. Andere vertalingen hebben 'Malta'.
Bijbel Handelingen 28:2 2 En de buitenlanders die het bewoonden, betoonden ons veel barmhartigheid, want ze ontstaken een vuur en riepen ons allen om ons te warmen vanwege de hevige regen en de kou die er was.
Bijbel Handelingen 28:3 3 Toen Pawlos een stapel twijgen nam en ze op het vuur legde, kwam er een adder vanwege de hitte van het vuur naar buiten [die] in zijn hand beet.
Bijbel Handelingen 28:4 4 Toen de buitenlanders haar aan zijn hand zagen hangen, zeiden ze: "Misschien is deze man een moordenaar die wel van de zee werd gered, maar het recht stond hem niet toe te leven!"
Bijbel Handelingen 28:5 5 Maar Pawlos schudde zijn hand, wierp de adder in het vuur en er gebeurde niets ernstigs met hem.
Bijbel Handelingen 28:6 6 Toch verwachtten de buitenlanders dat het onmiddellijk zou opzwellen en hij dood op de grond zou vallen, maar nadat ze lang hadden gewacht en zagen dat hem niets ernstigs overkwam, veranderden ze hun toon en zeiden: "Hij is een god!"
Bijbel Handelingen 28:7 7 Er waren daar dorpen in dat gebied, die aan een man behoorden met de naam Publios, het hoofd van het eiland. Hij ontving ons graag drie dagen in zijn huis.
Bijbel Handelingen 28:8 8 Maar de vader van Publios had koorts en pijn in de onderbuik en was ziek. Dus ging Pawlos naar binnen, waar hij lag, en hij bad. Toen legde hij zijn hand op hem en genas hem.
Bijbel Handelingen 28:9 9 Toen dit was gedaan kwamen ook de andere zieken op het eiland naar hem toe en ze werden genezen.
Bijbel Handelingen 28:10 10 De inwoners eerden ons met veel eer. Toen we van daar vertrokken, voorzagen ze ons [van het nodige].
Bijbel Handelingen 28:11 11 Na drie maanden vertrokken we en voeren op een schip van Aleksandria dat had overwinterd op het eiland en dat het teken van de tweeling voer.
Castor en Pollux. Dit zijn de zonen van Zeus.
Bijbel Handelingen 28:12 12 Toen we in de stad Siraqusa waren gekomen, bleven we daar drie dagen.
Bijbel Handelingen 28:13 13 Van daar staken we over en kwamen aan bij de stad Regium. Na een dag kregen we de wind mee en kwamen we binnen twee dagen aan bij Putialos, een Italiaanse stad.
Bijbel Handelingen 28:14 14 Daar vonden we broeders die ons verzochten om te blijven en we bleven zeven dagen bij hen, waarna we naar Rome vertrokken.
Bijbel Handelingen 28:15 15 Toen de broeders het hoorden kwamen ze ons tegemoet bij het plein dat 'Apios Foros' heet en bij 'De Drie Herbergen'. Toen Pawlos hen zag dankte hij God en was hij gesterkt.
Bijbel Handelingen 28:16 16 Toen kwamen we in Rome. Het hoofd over honderd stond Pawlos toe om te wonen waar hij wilde, met een soldaat die hem bewaakte.
Bijbel Handelingen 28:17 17 Na drie dagen liet Pawlos de hoofden van de Joden roepen. Toen ze waren vergaderd, zei hij tegen hen: "Mannen en broeders, hoewel ik niets tegen de Wet van mijn vaders en tegen het volk in ʾÚrišlem heb begaan, werd ik geboeid aan de Romeinen uitgeleverd.
Bijbel Handelingen 28:18 18 Toen ze me hadden onderzocht, wilden ze me vrijlaten omdat ze geen beschuldiging tegen me hadden gevonden die de doodstraf waard was.
Bijbel Handelingen 28:19 19 Omdat de Joden mij tegenstonden, moest ik een beroep op de keizer doen, hoewel ik mijn landgenoten nergens van beschuldig.
Bijbel Handelingen 28:20 20 Hierom heb ik u verzocht te komen; om u te zien en deze dingen te vertellen, omdat ik om de hoop van Isrāʾyel ben geboeid met deze ketting."
Bijbel Handelingen 28:21 21 Ze zeiden tegen hem: "We hebben geen brief over u ontvangen uit Yihúd. Ook heeft niemand van de broeders uit ʾÚrišlem ons iets slechts over u gezegd.
Bijbel Handelingen 28:22 22 Maar we willen horen wat u denkt, omdat we weten dat deze leer door niemand wordt aanvaard."
Bijbel Handelingen 28:23 23 Dus spraken zij een dag met hem af. Velen waren vergaderd en kwamen waar hij verbleef en hij legde hen uit over het koninkrijk van God en zo getuigde en overtuigde hij hen van Yešúʿ, door de Wet van Muše en de Profeten, van de ochtend tot de avond.
Bijbel Handelingen 28:24 24 Sommigen geloofden zijn woorden, maar anderen geloofden niet.
of 'waren overtuigd van'
Bijbel Handelingen 28:25 25 Toen ze vertrokken, maar onderling verdeeld waren, zei Pawlos het volgende: "De Heilige Geest heeft goed gesproken, bij monde van de profeet ʾEšʿayā met uw vaders,
Bijbel Handelingen 28:26 26 die zei: "Ga naar dit volk en zeg tegen hen: 'Hoewel u hoort zult u niet begrijpen. Hoewel u ziet zult u niet onderzoeken',
Bijbel Handelingen 28:27 27 want het hart van dit volk is verhard. Ze hebben hun gehoor verzwaard en hun ogen gesloten, zodat ze niet met hun ogen zouden zien en horen met hun oren en begrijpen met hun hart en zich tot me keren en ik hen zou vergeven."
Bijbel Handelingen 28:28 28 Weet daarom dit: deze verlossing van God wordt aan de volken gezonden, want ook zij zullen het gehoorzamen."
Bijbel Handelingen 28:29 29 Nadat hij dit had gezegd, gingen de Joden weg. En ze argumenteerden onderling.
Dit vers staat niet in de khabouris codex.
Bijbel Handelingen 28:30 30 Toen huurde Pawlos op eigen kosten een huis en woonde daar twee jaar, en hij ontving allen die bij hem kwamen.
Bijbel Handelingen 28:31 31 En hij verkondigde het koninkrijk van God en leerde openlijk en ongehinderd, over onze Heer, Yešúʿ Mšíḥā.

Bijgewerkt: zaterdag 6 mei 2017
© geldig vanaf 21 oktober 2013
Copyright indicatie 'Creative Commons' CC-BY-NC-ND. U mag de Peshitta.nl tekst ongewijzigd, niet commerciëel, in willekeurige mediavorm distribueren met vermelding van de oorspronkelijke naam Peshitta.nl
U mag de Peshitta.nl tekst alleen distribueren als u deze licentie ongewijzgd laat.

Syriac Fonts provided by George Kiraz. Peshitta source, UBS 1905 text.

Download e-Sword module (door Ad Oprel) voor Peshitta_nl
Volg peshitta.nl via Twitter.